Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Så skapas den banbrytande designen till Way Out West

Publicerad: 5 December 2015, 11:43

Temat för nästa års festival - frysta ögonblick.

Foto: Philip Karlberg / Mink Mgmt.

Nästa år firar Way Out West tio år. Under hela resan har designbyrån Leon & Chris legat bakom festivalens kommunikation. Nu berättar de om hur arbetet går till.


Ämnen i artikeln:

Way Out West

Way Out West-festivalen i Göteborg har under åren blivit en publikfavorit. Mycket tack vare fingertoppskänslan i bokningarna, men också för allt som händer runt omkring. En viktig pusselbit har varit deras särpräglade design som sticker ut jämfört med hur andra festivaler presenterar sig själva. Redan inför premiären år 2007 anlitades designbyrån Leon & Chris för att skapa de första affischerna. Men samarbetet kom till som av en slump, berättar byrågrundaren Leon Martinsen.

– Vi fick frågan av Luger om vi kände till några bra designbyråer i Göteborg, så vi sammanställde en lista och var precis på väg att skicka över den. Då vi kom på oss själva med att, det här är ju ett perfekt projekt för oss. Så vi höll listan gisslan med att vi ville ge dem ett förslag först och om de inte gillade det skulle vi ge den till dem. De gillade förslaget och logotypen har levt vidare i tio år, så man får väl säga att det var rätt projekt för oss.

Den första upplagan av affischer var enkla i sin utformning jämfört med hur de har sett ut på senare år. Men publiken hittade till Slottsskogen i stora skaror, och byrån fick förnyat förtroende att utveckla kommunikationen.

År 2009 började de arbeta mer dynamiskt med typografin, och två år senare skapade de det nuvarande visuella ramverket som fortfarande ligger till grund för deras olika koncept.
– Från och med 2011 och framåt har vi strävat efter ett mer dynamiskt och organiskt sätt att formge för Way Out West, dels på grund av problematiken att presentera artister på ett demokratiskt men samtidigt hierarkiskt sätt. Men också på grund av festivalens dynamiska struktur och snabbhet i att kommunicera på många olika plattformar. Det har starkt format hur vi arbetar med typografin, men också hur vi tänker initialt när vi tar fram det visuella temat varje år, säger Leon Martinsen.

Affischer från 2011. Illustratör: Lina Bodén

Från att bara ha gjort affischer handlade det nu om att förmedla en känsla över alla tillgängliga plattformar. Uttrycken blev allt mer experimentella, men med sitt särskiljande sätt att arbeta med typsnitten var det alltid tydligt vilken festival det handlade om.
– Det ska finnas en tydlig återkoppling till Way Out West, och förmedla ryggraden i varumärket. Det handlar inte bara om att berätta om den där nya feta artisten – det är så mycket mer än så.

Processen med att skapa de grafiska manéren påminner mer om konstnärens arbetssätt än det strikt kommersiella. Istället för att testa budskap i fokusgrupper och debattera vilken bakgrundsfärg som faller flest i smaken, utgår byrån från sitt ramverk och försöker skapa något unikt.
– Vi försöker att inte vara publikfriande på det traditionella sättet. Det ska ge en glädjefylld upplevelse för de som gillar det, men vi tittar inte på försäljningsstatisk från år till år. Det handlar snarare om något instinktivt i formen som härrör från vårt sätt att jobba. Way Out West sitter djupt i vår själ och det är svårt att sätta fingret på vad det är, säger han och fortsätter:

– Man kan titta på vilka kampanjer som funkar bra och hur kan vi utveckla dem. Men inte när vi tar fram grundidén. Den behöver ha en intellektuell och konstnärlig grund för att behålla festivalens dna. Om de bara gjorde Way Out West för att sälja så många biljetter som möjligt skulle det bara en väldigt annorlunda festival. Det handlar om att göra något man tror på, och en festivalupplevelse som ger mer.

Way Out West 2013. Illustratör: Jonna Fransson

Way Out West 2014.

Beslut som att bara servera vegetarisk mat, och att göra festivalen mjölkfri, är två exempel på hur Way Out West drivs av värderingar. Vid sidan av konserterna och festerna pågår också en konferens för hela musikindustrin samtidigt i staden. Allt sammantaget ska rymmas i den kommunikation som skapas.
– Det ger fantastiska möjligheter för oss att göra saker på. Vi ger festivalen allt vi har, säger Leon Martinsen. Vad kan andra företag lära av det här sättet att arbeta? – Jag tror de kan uppnå väldigt mycket, med mindre medel än de är vana vid, om de är modiga i sin kommunikation. Det handlar också om att ha örat mot marken och att se till att ha bra samarbeten med människor de litar på. Way Out West har väldigt bra koll på sin publik och vad de tycker, samtidigt som de vågar erbjuda nya saker.

Foto: Philip Karlberg

Inför årets festival började Leon & Chris utgå från rörlig bild när de tog fram det grafiska manéret. Det är skapat genom såpbubblor som är filmade med höghastighetskamera, för att sedan genomgå digital bearbetning. Samma modell har legat till grund för nästa års koncept som är skapat genom en process där olika färger möts i frysta ögonblick.
– Man ser fantastiska former runt omkring sig hela tiden, men ändå kan man inte uppfatta dem. Nu fryser vi tiden och visar de otroliga konstellationerna som finns. Vi försöker fånga de fantastiska mötena som sker i några millisekunder och sedan är borta.

Hur kom det sig att ni valde det spåret?
– Varje gång vi letar efter ett visuellt tema tittar vi på vad Way Out West är. Det är egentligen ganska banala idéer. 2009 jobbade vi med flyttfåglar som tema. Det är en idé om alla artister som möts i lilla Göteborg i Norden – som flyttfåglar som möts upp och leker i två fantastiska dagar (nu är den tre dagar). I år var det samma tankegång: vad är en festival för festivalens besökare? Vad gör den för folk som kommer dit? För oss är det glädje och nya möten. Men den tar slut väldigt snabbt. Det är också det vackra. Man kommer dit och får en otrolig upplevelse som sedan tar slut.

Ett filmklipp publicerat av wayoutwestfestival (@wayoutwestfestival) Aug 18, 2015 kl. 7:18 PDT

Smakprov på nästa års tema:

Foto: Philip Karlberg

Så har bilderna tagits:

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Way Out West

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.