söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Silvers nya identitet för OBH Nordica ska avspegla premiumpositionen

Publicerad: 16 januari 2023, 11:13

När OBH Nordica skulle ompositionera sitt varumärke och utveckla sin varumärkesidentitet för att bli starkare i både digitala kanaler och butik så föll valet på Silver som varumärkes- och designbyrå.

Ämnen i artikeln:

SilverOBH NordicaNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


OBH Nordicas varumärke har med tiden utvecklats mot en mer kvalitetsdriven position och därför behövde bolaget göra ett omtag kring strategi och design. 

OBH är en del av det franska företaget Groupe SEB sedan 2015 och ses som koncernens starkaste varumärke på den nordiska marknaden. Nu hoppas man få utväxling av Silvers nya identitet. 

Silvers uppdrag var att utveckla varumärkesplattformen med nordiska värderingar och kvalitet som de viktigaste attributen. Den nya identiteten bygger på en uppdaterad logotyp, ett nytt varumärkeselement baserat på logotypen och en färgskala med nordiska toner. 

– Vi ville ge identiteten en nordisk look och känsla – ren, minimalistisk och med naturliga och jordnära färger, säger Bruno Rodrigues, brand designer på Silver i ett pressmeddelande.  

Uppdraget inleddes med att Silvers strategiavdelning gjorde en konsumentundersökning för att utvärdera vilka tillgångar varumärket hade.

– Det blev tydligt att taglinen ”Designing good life” både var välkänd och kommunicerade den önskade positionen. Men identiteten var för svag med undantag för logotypen som hade hög igenkänning och gillande, , säger Petra Winberg, strateg på Silver i en kommentar. 

Med det som utgångspunkt satte Silver kreativa team lett av Jörgen Olofsson och Bruno Rodrigues igång med att utveckla en identitet där logotypen renodlades och anpassades för digitala kanaler. Formerna i logotypen blev sedan grunden för en identitet som ger hög igenkänning i förpackning och digital kommunikation. Förpackningarna, motion graphics och UI-design ingick i uppdraget.

Den nya identiteten kommer lanseras i samband med OBHs 20 års-jubileum 2023.

 

Arbetsgruppen

Charles Hubert de Montbel, General Manager, Tefal – OBH Nordica Group

Mariya Vavilova, Marketing Director, Tefal – OBH Nordica Group

Pavel Semenov, Digital Communications Manager, Tefal – OBH Nordica Group

Karin Juhlin, Head of Brand Activation, Tefal – OBH Nordica Group

Pontus Carmback, designer, Tefal – OBH Nordica Group

Mei-li Wu, designer, Tefal – OBH Nordica Group

Ulf Berlin, kundansvarig. Silver

Jörgen Olofsson, creative director, Silver

Bruno Rodriguez, brand designer, Silver

Jonas Berg, brand designer, Silver

Petra Winberg, varumärkesstrateg, Silver

Hanna Olin Månsson, insiktstrateg, Silver

Marlis Nylén, produktionsledare, Silver

William Sörqvist, motion designer, Silver

Johan Ekström, UI/UX designer, Silver

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev