Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Skelleftebyrå bakom Norrmejeriers nya design

Publicerad: 19 Juni 2013, 10:40

Krux har arbetat med den nya designen i två och ett halvt år

Skellefteåbaserade kommunikationsbyrån Krux och flera norrländska konstnärer och hantverkare har gjort Norrmejeriers nya förpackningar.


Ämnen i artikeln:

Norrmejerier

– Det norrländska genomsyrar allt, från produktens råvaror till förpackningsdekorens utseende, förklarar Erik Lundqvist, ansvarig projektledare på Krux.

På matlagnings- och filmjölksprodukterna syns Björn Larssons keramikskålar, formade i hans ateljé i Bjuröklubb. Skålarna, cirka 20 till antalet, har Larsson tagit fram exklusivt för Norrmejerier.

Och glasen på mjölkförpackningen har tillverkats av Norrskensglas i Arjeplog.

– Den norrländska förankringen är oerhört viktig för oss och därför väljer vi norrländska samarbeten. Att göra gott för Norrland handlar om mycket; från att skapa förutsättningar för fler arbetstillfällen till att hålla de norrländska lantbruken levande så att vi kan fortsätta att erbjuda lokalt producerade mejeriprodukter till norrlänningarna, berättar Petra Andersson-Stening, brand manager på Norrmejerier.

Alla bilder på förpackningarna har Patrick Degerman från Skellefteå fotat i Norr- och Västerbotten, på orter som Boviken, Storkågeträsk, Ragvaldsträsk, Stora Sjöfallet och Pite-Rönnskär. Allt efter instruktioner från de båda designerna Annelie Jönsson och Anna Dreijing-Carroll.

– Tillsammans med Norrmejerier har vi arbetat i två och ett halvt år med att utveckla förpackningsdesignen. Det kan tyckas vara en liten sak, men det är en enorm insats som ligger bakom. Kundundersökningar, planering och tester, allt med målet att skapa 76 tydliga produkter som andas Norrland och där det norrländska ursprunget verkligen ska kännas, säger Erik Lundqvist.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Norrmejerier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.