Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Skövde stoppar nya logon

Publicerad: 12 september 2008, 08:21

Kommundirektören i Skövde kommun har stoppat den nya logon och grafiska profilen till Arena Skövde. – Vi är inte säkra på att allt gått rätt till, säger Tord Gustafsson, kommunalråd i Skövde kommun.


Fritidskontoret i Skövde kommun bjöd in fyra byråer till upphandlingen av konsulttjänster för framtagning av bland annat en grafisk profil åt Arena Skövde. Vinnare blev Larema. Nu läggs hela projektet på is.
– I nuläget har kommundirektören stoppat införandet av en ny logga och en ny grafisk profil tills man rett ut frågan ordentligt, säger Tord Gustafsson.

Vad är det som har hänt?
– En ny logga och grafisk profil ska följa den grafiska profil som Skövde kommun har och i det här fallet vill vi veta om det gör det, det har inte framgått riktigt klart. Finns det en avvikelse ska det först beslutas av kommunstyrelsen.

På vilket sett kan den avvika?
– Det vet jag inte än men vi misstänker att så är fallet. Vi har en grafisk profil för kommunen där det står vilket typsnitt som ska användas, vilka färger, hur färgerna ska vara i förhållande till varandra och så vidare.

Vad är det som gör att ni tror att den grafiska profilen inte överensstämmer med kommunens?
– I upphandlingsunderlaget står det att det gäller att ta fram en ny logotyp och en ny grafisk profil. Det gör att vi misstänker att det inte är identiskt med vår grafiska profil. Hade det varit identiskt hade man inte behövt beställa det.

Tord Gustafsson vet i nuläget inte hur lång tid det kommer att ta att utreda frågan. Han säger till Resume.se att han hoppas att de kan bringa en klarhet i ärendet under september. Det innebär dock att den nya logon från Larema inte kommer att visas upp på invigningen den 20 september.
– Vi har en logga för arenan och den får gälla tills vidare. Sedan får man hålla sig till vårat stadsvapen och till den grafiska profilen som vi tog fram i samband med att vi hade 600-års jubileum 2001.

Ytterligare ett frågetecken i ärendet är om Fritidskontoret, som ligger bakom beställningen av ny logotyp och ny grafisk profil, hade rätt att lägga beställningen. I vanliga fall brukar det jobbet skötas av informationsenheten. Enligt Tord Gustafsson hade informationsenheten dock fått veta att en beställning gjorts.

Hade Fritidskontoret rätt att göra den här beställningen?
– Det ska vara ett politiskt beslut som ligger bakom om man ska byta grafisk profil. På så sätt har det inte behandlats politiskt korrekt.

Under torsdagseftermiddagen har Larema jagat ansvariga på kommunen för att reda ut vad som hänt och hur det kommer att påverka dem.

Vet ni vad som kommer att hända och vad det här innebär för er?
– Nej. Vi har vunnit en upphandling med kommunen och har ett avtal om att leverera bland annat en designmanual, en ny logotyp, design till en webbsida och ett nyhetsbrev. Vi skulle ha presenterat ett första förslag redan imorgon. Mycket mer än så vet vi inte i nuläget.

Hur påverkar det här er?
– Just nu känner vi oss mest förvånade och tycker att det känns tråkigt. Sedan har vi planerat för det här vilket innebär att vi får lägga om produktionen till viss del, säger Per Adolfsson.

Lite senare ringer Per Adolfsson upp Resume.se.
– Nu har vi fått veta att vi kommer att fortsätta jobba med det här fast med en lite lugnare tidsplan. Projektets framtid är oviss men vi jobbar vidare.

Enligt Skövdes kommundirektör Håkan Ahlström kommer inte Larema att påverkas av de problem som uppstått.
– Man kommer att ta emot resultatet från byrån som planerat och de kommer att få betalt för det jobb som är beställt. Men sedan har vi beslutat oss för att inte använda materialet.

Vad är din spontana reaktion på det som hänt?
– Vi får dra lärdom av det. Vi får också ta oss en funderare på hur vi kan tydliggöra riktlinjerna från 2003 kring vad som gäller för grafiska profiler och liknande.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.