Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Skövde valde bort billigaste alternativet

Publicerad: 11 september 2008, 07:56

Fyra byråer bjöds in till upphandlingen av konsulttjänster för framtagning av bland annat en grafisk profil åt Arena Skövde. Vinnarbyråns prislapp var betydligt dyrare än billigaste alternativet.


Skiss av nya Arena Skövde

Byråerna som bjöds in till upphandlingen var Meiro, Lazzo DM-byrå, Stafett Reklambyrå och Larema. Uppdraget gick till Larema.

Ni gav uppdraget till en byrå som var 62 000 kronor dyrare än det billigaste alternativet, varför?
– Vi gjorde en samlad bedömning av kvalité och pris och då var Larema det bästa alternativet, säger Skövdes kommundirektör Håkan Ahlström.

Laremas bud låg på 97 000 kronor. För det får Skövde den grafiska designen till en logotyp och designmanual för ”nya” Arena Skövde, en webbsida och ett nyhetsbrev. Både Meiro och Lazzo hade angett högre totalpris, 105 000 respektive 112 000 kronor för samma jobb. En av byråerna låg dock betydligt under sina konkurrenter i pris. Staffett ansåg att samma jobb kunde göras för endast 35 000 kronor. Trots det förlorade de anbudet.

Varför var ni så pass mycket billigare?
– Dels tycker jag inte att det ska behöva kosta mycket mer än så och dels var jag väldigt angelägen om att få det här uppdraget. Därför valde jag att lägga ett rent nettopris, säger Benny Stenberg på Stafett Reklambyrå.

Varför tror du att ni förlorade striden?
– Jag vet faktiskt inte. Men känslan var redan innan att vi inte skulle få det.

Enligt Håkan Ahlström har upphandlingen skett enligt de riktlinjer som kommunen satt upp.
– Ja, jag har själv undersökt detta och upphandlingen har skett i enlighet med de riktlinjer som fastställts av kommunfullmäktige. Alström tillägger.
– Vi tittar inte bara på pris. Vi tittar även på vad vi får för pengarna.

– I det här fallet var det en samlad bedömning av tid, pris och tidigare erfarenhet som avgjorde. Bland annat har vi tittat mycket på nyckelpersonernas tidigare erfarenhet av liknande uppdrag och på den samlade kompetensen för webbsidor. Utifrån det fann vi att Larema hade det bästa anbudet, säger Hans Dahlén, upphandlingschef för Skövde kommun.

Foajén till nya Arena Skövde invigs den 20 september. Då ska den nya logotypen vara klar.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.