Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Snuskloggan kostade 170 000

Publicerad: 6 maj 2008, 13:35

Det brittiska Office of Government Commerce investerade nyligen 170 000 svenska kronor på att redesigna sin logga. Meningen var att nyordningen skulle spegla myndighetens mål och dedikation till sin uppgift. Men associationerna blev annorlunda.


Office of Government Commerces nya logotyp.

Den nya loggan, som består av bokstäverna OGC, blev mer än bara en bokstavskombination. När loggan vänds åt sidan blir den till en bild av en människa. En människa som ägnar sig åt en rätt privat verksamhet.

Enligt tidningen Telegraph uppger källor inom myndigheten att det inte tog de anställda mer än några sekunder att inse blundern. Då stoltserande myndigheten redan med märket på nya musmattor och pennor. Kontoren har sedan dess tömts på dessa artiklar, eftersom personalen snart insåg deras potential som souvenirer. Enligt Telegraph är det bara en fråga om tid innan dessa kommer ut på auktionssajten E-bay.

Den nya loggan med en "twist".

Trots de associationer som loggan väcker har OGC inga planer på ännu en redesign.
– Det är sant att den fick en del medarbetare att fnittra till, men vi har kommit fram till att effekten inte går att undvika för den specifika kombinationen av bokstäverna OGC - och det är heller inte helt olämpligt för en organisation som försöker hålla ett fast grepp om vad regeringen spenderar, säger en talesman till tidningen Telegraph.

Rebecca Martin
rebecca.martin@resume.se

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.