Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Socialstyrelsen gör om sin logga

Publicerad: 13 januari 2012, 10:44

Socialstyrelsen gör om hela sin grafiska plattform och Identity Works vinner uppdraget.

Foto: Scanpix.

Socialstyrelsen gör om hela sin grafiska plattform och Identity Works vinner upphandlingen. – Socialstyrelsen har haft sin logotype sedan 1980-talet och sedan dess har vi bytt färg och typsnitt två gånger. Så det var hög tid att ta ett helhetsgrepp, säger Ulrika Lyth, kommunikationschef på Socialstyrelsen.


Ämnen i artikeln:

Identity Works

Socialstyrelsen har cirka 1.100 anställda och samtliga medarbetare använder regelbundet olika brevmallar och liknande.

Problemet är bara att Socialstyrelsen har en spretig grafisk profil,  vilket komplicerat arbetet för medarbetarna och tar tid ifrån det som är  egentligen myndighetens huvuduppdrag.

Det vill säga hälsosektorn, sjukvården och socialtjänsten.

– Syftet med upphandlingen är att få en samlad identitet utåt, säger Ulrika Lyth, kommunikationschef på Socialstyrelsen.

Myndigheten har idag cirka 3.000 publikationer och skickar ut 100.000  brev per år, varav 10.000 är olika former av tillsynsbeslut.

Webbplatsen har cirka 13.000 besökare per dag.

En majoritet kommer ifrån de som jobbar inom hälsosektorn, sjukvården och socialtjänsten.

Problemet är alltså att det finns en hel djungel med interna mallar för olika användningsområden.

Ett bra exempel är att Socialstyrelsen vid slutet av 1990-talet inte  hade en enda e-publikation, medan 75 procent av alla publikationer  numera är just e-publikationer:

– Då och då behöver alla verksamheter ta ett omtag och det här är  första gången sedan vi satte vår logotype på 1980-talet som vi tar fram  en sammanhållen grafisk plattform, säger Ulrika Lyth.

Ett problem är exempelvis att Socialstyrelsen logtype är långsmal,  vilket exempelvis gör det komplicerat att placera den bredvid andra  logotyper.

– Då tvingas vi minska storleken, men då blir det svårt att läsa  texten. Och det är sådana här problem som vi vill komma runt genom att  göra om logotypen, säger Ulrika Lyth.

Upphandlingen är värd 650.000 kronor som fast summa under en  tvåårsperiod. Ifall Socialstyrelsen behöver göra tilläggsbeställningar  är det timarvoden som gäller.

Viktningen var 60 procent referensuppdrag och 40 procent pris.

Och det står alltså klart att Identity Works har gått segrande ur striden och slagit ut 10-talet andra byråer.

– Det stämmer att vi har gjort ett tilldelningsbeslut där Identity  Works står som vinnare, men vi har ännu inte tecknat något avtal.  Identity Works har vunnit upphandlingen i och med att man har lämnat det  mest fördelaktiga ekonomiska priset i förhållande till kraven, säger  Ulrika Lyth.

Man förknippar ofta Socialstyrelsen med det här med att man ska äta 6–8 brödskivor per dag. Hur ser du på det?

– Jo, det är än idag Socialstyrelsens största igenkänningsfaktor och  det säger en hel del eftersom kampanjen skedde på 1970-talet och det var  brödinstitutet som låg bakom den, säger Ulrika Lyth.

Identity Works vice vd, Marie Rudolphie, vill inte kommentera affären  förrän bläcket har hunnit torka, men uppger ändå att hon tycker att det  känns fantastiskt roligt.

Även om det kanske inte är några enorma pengar med 650.000 kronor  måste det kännas som ett väldigt prestigefullt uppdrag i och med att  Socialstyrelsen inte har bytt logotype sedan 1980-talet?

– Jag kan gärna tänka mig att prata om det här då det hela blir mer konkret, säger Marie Rudolphie.

Dessa byråer slogs i upphandlingen: Rewir, Dolhem Design, Ohlsonsmith, AGoodld, Essen Internatioal, Bror Rudi Creative Systems, Identity Works, Neumaster Strategic Design, Pangea Design och Stockholm Design Lab.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Identity Works

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.