Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Söderhavet skapar identitet till ny dryck för alla som vill göra gott

Publicerad: 27 Februari 2018, 08:35

Sjukdomar kopplade till vätskebrist är ett allvarligt problem i världen idag. Norr är en dryck med etos och Söderhavet har skapat en identitet åt en ny svensk funktionsdryck som sticker ut i butikshyllan.


Ämnen i artikeln:

IdentitetSöderhavet

Norr bygger på övertygelsen att skapa en god dryck som också gör gott. För varje såld flaska Norr doneras motsvarande mängd för att hjälpa till att bekämpa sjukdomar relaterade till vätskebrist runt om i världen.

– Vi har alltid imponerats av bolag som kombinerat den kommersiella sidan av sitt företagande med att ge tillbaka till samhället. För oss handlar det inte om välgörenhet utan om vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Adriano Sannelli på Norr i en kommentar.

Drycken hjälper till att återställa kroppens vätskebalans. Den innehåller minimalt med socker vilket särskiljer den på marknaden.

Söderhavet, Norrs strategiska designpartner ville stärka positionen ytterligare i varumärkes- och designprocessen.

— Vi ville skapa en varumärkesidentitet, ett namn och en flaska som tydligt står ut i relation till andra drycker i butiken, säger Oscar Bauer, creative director på Söderhavet i en kommentar.

Designen tar utgångspunkt i tanken om låga siffror, som också är en påminnelse om Norrs uppdrag: att minska antalet lidande på grund av vattenbrist. Siffrorna urskiljer produkterna i sortimentet och är grunden i logotypen. Ett specialritat typsnitt som är generöst utspärrat skapar luft i siffror och tecken, med koppling till den stora och friska känslan i den nordiska naturen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IdentitetSöderhavet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.