Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 21 april 2015, 10:19
Några av byråerna.
Två amerikanska reklamstudenter söker byråjobb på ett annorlunda sätt. På en Tumblr-sida har de gjort om de mest kända byråerna till olika glassorter.
De båda studenterna Aditya Hariharan och Josh Namdar pluggar på Miami Ad School i New York. För att marknadsföra sig själva – och samtidigt tipsa andra om vilka olika typer av byråer som finns där ute, har de skapat Tumblr-sidan Agency Scoops.
Här kan besökarna se några av de mest kända reklambyråerna i form av olika glassorter. Till exempel 360i har smaken av Oreo och bacon, med referens till byråns uppmärksammade kampanjer för kakvarumärket och Oscar Meyer.
McCann-glassen heter "Dumb death by chocolate" vilket refererar till byråns succékampanj "Dumb ways to die" som släpptes för drygt två år sedan. Och DDB-smaken är en tydlig blinkning till deras klassiska "Lemon-kampanj" för Volkswagen.
Även den fiktiva byrån Sterling Cooper & Partners från tv-serien Mad Men har fått sin egen smak: "Scotch & Smoke".
På baksidan av varje förpackning listas också några av byråernas mer framstående kampanjer och senaste utmärkelser.
Kreativt grepp? Till exempel har Adweek redan skrivit om tilltaget.
Fredrik Thambert