Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Spendrups vann strid mot Lidl

Publicerad: 22 maj 2008, 09:37

Lidls huvudkontor i Tyskland upprördes över att Spendrups Vin hade en dryck med ett namn som liknade deras namn för en serie mjölkprodukter. Lidl tog ärendet till Patent- och registreringsverket. PRV har nu gått på Spendrups linje.


Lidl ansåg att Spendrups Vins varumärke ”Spring Village” var alldeles för likt deras egna namn ”Spring Fresh” som används för en serie mjölkchokladdrycker. Enligt Lidl kan båda produkterna ses som konsumentprodukter och företaget uppger att ordet ”Spring” är dominerande i de båda varumärkena.

I anmälan till PRV skriver Lidl.
”Konsumentgruppen för mat och dryck är homogen, det vill säga en konsument som inhandlar livsmedel och drycker i en lågpriskedja köper drycker på Systembolaget. Vad sedan gäller märkeslikheten så är ordet SPRING det inledande och dominerande delen i varumärket.”

PRV gick dock på Spendrups linje. Bland annat gör PRV bedömningen att det inte föreligger någon risk för förväxling mellan Lidls mjölkdrycker och Spendrups alkoholdrycker eftersom de säljs på olika platser. Dessutom skriver PRV att ”kännetecknen skiljer sig åt såväl fonetiskt som visuellt och därtill ger skilda associationer.”

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.