Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

Spoons cd bakom tidlösa posters: ”Underskattat känslan av att styra själv”

Publicerad: 8 December 2019, 08:09

David Linder säljer posters med 50-talsinspirerade grafiska tryck. Firman Posterboy är ett också ett sätt för Spoons creative director att skapa ett ökat fokus i arbetet mot kunderna.


Ämnen i artikeln:

Spoon

Som grafisk designer formad som tidnings-ad (IDG och Cap&Design) kan David Linder inte riktigt minnas när hans fascination för just posters tog sin början. Så tidigt såddes fröet som nu har realiserats i en affärsidé. I samband med att en vän berättade om sina företagsplaner i höstas bestämde han sig för att starta Posterboy. I ett första skede handlar det om skandinavisk design i tre kategorier; ”Folkhemmet” som hämtat inspiration i 50-talets funkis-Stockholm, ”Naturkraft” där motiven kommer från natur och väderfenomen och ”Pappersslöjd” för en bredare målgrupp där formgivaren har tänjt mer på gränserna och har varit mer lekfull och surrealistisk. 

David Linder, som är en av fyra creative directors på contentbyrån Spoon, arbetar till vardags mest strategiskt med design för uppdragsgivarna. Posterboy är en chans för honom att kreera utan kompromisser. Sedan bolaget upprättades i höstas sker en rad diskussioner med återförsäljare och samarbetspartners och förutom den egna webbshoppen säljs hans posters bland annat på den lokala frisersalongen i Sollentuna. I inledningsfasen ser han en smal målgrupp framför sig och nämner specifikt marknadschefer eftersom de ”är visuellt picky”.

– Jag gillar tidlös design, minimalistisk, geometrisk och på många sätt skandinavisk design. Jag har svårt när det blir för konkret och mycket av det jag ser blir jag trött på väldigt snabbt. Jag såg en lucka på marknaden för den här typen av produkt.

– Jag har varit sugen på det här skitlänge. Nu är småbarnsåren förbi, mina yngsta är tio år, då får jag ett litet andrum att göra det här.

David Linder är tydlig med att firman i dagsläget är en bisyssla, en ventil till ett friare uttryck. Samtidigt handlar det inte om något konstnärskap, med Posterboy är han formgivare i kommersiellt syfte.

– Jag har underskattat känslan av att styra själv. Som konsult slipar man bort ganska mycket, det måste man och ska man göra och efter många år av kompromisser vet man hur man får igenom idéer. Att något själv känns nästan busigt.

Hur kan du dra nytta av att veta vad som går igenom nålsögat?
– Jag har inte kommit dit än. Det här är en första nivå. Detta är ett test att bygga en sten som jag sedan kan hoppa vidare ifrån. Jag har en dialog med större aktörer och målet just nu är att hitta större försäljningskanaler. Nu ligger ett antal frågor ute till handeln och samarbetspartners.

– Det jag har lärt mig genom den här processen är att det är lätt att överskatta kraften i sociala medier. Jag har testat mycket sponsrat på sociala medier och sökordsannonsering, men för att få genomslag krävs nog att man även kommer in den fysiska handeln också. 

David Linders vision med Posterboy är att ta över det visuella uttrycket i affischerna till andra segment såsom heminredning.

Men det är en betydligt högre tröskel än att trycka posters?
– Det är jag också medveten om. Det är därför jag börjar i en värld som jag behärskar, print. Jag har mycket gratis.

Estetiken med Posterboy och hemma är tydligt inspirerat av 1950-talet med Rörstrand, Stig Lindberg och Gustavsberg som referenser. Hemma i villan är det en poster på väggen som har fungerat som målbild under projektet.

– Det är en väldigt grafisk blixt som jag köpte online från Storbritannien. Den är fulländad och höll nästan på att knäcka mig. Allt det jag gör bleknar inför den, men det är mer en sporre som gör att jag höjer ambitionsnivån. 

Varför marknadschefer som målgrupp?
– Marknadschefer är ofta svårflörtade, har liksom jag svårt att hitta något de gillar och lever i en visuell värld där de kan bli ganska bortskämda

Hur kan du använda dig av det här projektet i vardagen på Spoon?
– Den hårda sidan är att jag har lärt mig ganska mycket nytt och känner att jag kan ha nytta av det i jobbet. Jag har lärt mig att tänka i hela cirklar i stället för bara den tårtbit som jag håller på med, eftersom jag sökt upp experter kring Instagram och angränsande fenomen. Jag var inte inte jätteintresserad av distribuering via sociala medier innan. Det är ett intresse jag har byggt upp nu och det har lyft mig. I tredje hand är det här en ventil som gör att jag kan vara lite kyligare i jobbet och helt gå in som konsult. Ett annat fokus. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Spoon

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.