Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Spritglassen skapar bråk inför Svenska Designpriset

Publicerad: 19 september 2016, 12:51

Acid & Marble anklagar Neumeister för att tävla med deras bidrag i Svenska Designpriset

I Svenska Designpriset tävlar Neumeister med ett koncept för N'1CE cocktailglassar. Kundens förra byrå Acid & Marble tycker att förändringarna mot deras arbete är så pass små att de inte borde få tävla. Både N'1CE och Neumeister avfärdar kritiken.


Ämnen i artikeln:

NeumeisterSvenska Designpriset

Under 2015 tappade designduon Acid & Marble kunden N'1CE till varumärkesbyrån Neumeister. Inför Designpriset 2016 kommer den nya byråpartnern att tävla med kunden med konceptet för "Frozen cocktails". Den tidigare samarbetspartnern hävdar att Neumeister tävlar med ett koncept som de själva inte tagit fram. Att förändringarna inte är tillräckligt stora. I förra veckan publicerade den ena halvan i duon, Antonio Vergara Alvarez, ett inlägg på Facebook där han kritiserar Neumeisters tävlan.

"Vi blir glada i vår upprördhet över att vi får gehör. Vi är glada för att vi är många som tycker att det är viktigt att hålla moralen högt i branschen och att det inte känns okej när en större varumärkesbyrå kör över en mindre aktör. Bara för att den kan. Vi är också glada för att vi är många som inte tycker att det känns rätt att en av de större svenska designtävlingarna viftar bort detta och ger oss rådet att gå vidare och inte lägga ner mer kraft på det", skriver Antonio Vergara Alvarez i ett mejl till Resumé.

Han vidhåller att man som mindre aktör, i det här fallet kreatörsduo, inte kan göra så mycket åt saken när en större varumärkesbyrå som Neumeister väljer att tävla med ett koncept där man endast gjort små förändringar. Han tycker också att Svenska Designpriset borde ta ett större ansvar.

"Vad vill vi ha för branschklimat i Sverige där branschen är så liten och intim? Har byråerna ett moraliskt ansvar? Och har de större byråerna något ansvar gentemot de mindre aktörerna eller ska man låta störst och mäktigast råda i ett klimat där det är okej att köra över mindre aktörer som oftast inte har samma styrka och kapacitet eller framförallt kontakter? Vad har designtävlingar egentligen för ansvar? I detta fall där en publik omröstning har samma vikt som juryn känner vi att det är viktigt att tävlingen ansvarar för bidragens kreativa höjd och att det faktiskt går schysst till." Vilka signaler ger det när en större varumärkesbyrå gör på det här sättet och att den designtävling det berör låter det bero när man berättar för dom hur det ligger till?"

Peter Neumeister, grundare och creative director på Neumeister i Stockholm anser att Acid & Marble anklagelser saknar substans. Enligt honom presenterade den nya byrån tre förslag till N'1CE med rubrikerna; "revolution", "evolution" och "revision". Kunden valde det sistnämnda. Byrån har renodlat logotypen och ordbilden, tog bort de vita inslagen och skapade ett svart manér som var anpassat för klubbmiljön.

– De anklagar oss för plagiat, men design handlar om att förädla. I många fall tar man vidare det arbete som har påbörjats. Det är bara att titta på hur Coca-colas förpackningar har utvecklats över decennierna. Vi har förbättrat på de punkter där den tidigare byrån misslyckats med att leverera.

Neumeister är också delägare i N'1CE. Sedan ett år tillbaka.

– Vi kom in eftersom de inte lyckades övertyga kunden, avslutar Peter Neumeister.

Även N'1CE medgrundare Mikael Drené har svårt att förstå ilskan från Acid & Marble.

– Vi vände oss till Neumeister eftersom vi inte kände att vår befintliga byrå kunde ta oss till nästa nivå. Vi skulle expandera internationellt och det vi hade höll inte hela vägen ut. Det var mängder av detaljer där de inte lyckades.

Är det något speciellt du tänker på?
– Logotypen och typsnittet på företagsnamnet till exempel. Tidigare trodde många att vi hette "N'1CE Cocktail" eftersom de hade samma typsnitt Svenska Designpriset har varit i kontakt med båda byråerna.

Så här säger Dick Ander, ordförande Svenska Designpriset om tvisten mellan byråerna Acid & Marble och Neumeister:

– Vi är medvetna om tvisten och har haft samtal med båda. Neumeister har gjort en redesign. Jag förstår det som att frågan är hur mkt redesign de egentligen gjort. De har vi svårt att bedöma och vi kan inte vara jury och domare i den tvisten. Vi har sagt att det bästa är att Acid & Marble kontaktar Neumeister. Men det allra klokaste kanske är att prata med uppdragsgivaren:

– Men återigen: Det är inget som vi bedömer. Vi tar inte till några åtgärder. Däremot har flera i juryn för Designpriset pratat med dem är att de börja med att fråga Neumeister om de själva tycker det är okej. Det är möjligt att det har gått snett och att Neumeister själva vill dra tillbaka bidraget.

Nedan har ni länkar till respetktive byrås koncept.

Acid & Marble
• Neumeister

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.