Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Stadsmissionen samarbetar med designtrio

Publicerad: 6 April 2009, 08:09

Stockholms Stadsmission startar ett nytt projekt i miljöns tecken. Med hjälp av designtrion Claesson Koivisto Rune ska de ta tillvara på alla spilltyger.


Fotograf: Mattias Bardå

Den 13 maj lanseras Stadsmissionens designade tygkasse signerad Claesson Koivisto Rune. Målet är att skapa arbetstillfällen för stadens utsatta och samtidigt ta hand om de spilltyger som Stadsmissionen får in men inte kan sälja.

Enligt Stadsmissionen rör det sig årligen om cirka 16 ton tyger och kläder som inte går att sälja. Nu blir spillet till nya designade tygkassar.

Designen ska påminna om den klassiska plastpåsen men är tänkt som ett miljövänligare alternativ.

Hur ser samarbetet ut?
– Det är självklart gratis, säger Mårten Claesson på Claesson Koivisto Rune.

Vad är det ni har gjort?

– Vi har gjort en påse istället för en engångsplastpåse. Stadsmissionen får in väldigt mycket tyg med skador som måste kasseras. Idén bygger på att man använder tyget och på det viset skapar mervärden. Dels slipper man plastpåsar, dels använder man tyg som annars måste kastas och dels ger det arbete till folk inom Stadsmissionen.

Claesson Koivisto Rune står för design och idé. Kassarna ska dock sys upp av Stadsmissionen.

Hur inleddes samarbetet?
– Vi har samarbetet med dem tidigare eller närmare bestämt Eero Koivisto har jobbat lite ideellt för Stadsmissionen tidigare. Idén om samarbetet kom upp under våren så det har varit ett ganska snabbt projekt, säger Mårten Claesson.

Har ni tittat på andra saker att producera utifrån spillet?
– Inte i nuläget men det är absolut inte uteslutet.

Projektet leds av Victoria Engman-Broadley, projektledare på Stadsmissionen, samt Christer Näström, marknadskoordinator på Stockholms Stadsmissions Second Hand.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.