Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Stilrena laxar och lekfull identitet ger vinst till Savolax och Teaterbaren i Designindex

Publicerad: 3 november 2021, 10:57

Vinnarna i Designindex Q3.

Savolax lät råvaran spela huvudrollen och Teaterbaren ville skapa känslan av en ”foodhall”. Det betalade av sig hos konsumenterna som gillar vad de ser. Och byråerna The Bond och Silver prisas för sin omgörning i höstens första omgång av Designindex.


Ämnen i artikeln:

Designindex

Resumés mätning Designindex, som mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign, lanserades 2019. Fyra gånger per år får varumärken och byråer möjligheten att testa sina arbeten mot paneler som ger omdömen om likeability, unicitet och köpintention – före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi är statistiskt säkerhetsställd.

Vinnare i förpackningsdesign: Savolax

Bilendi mäter som nämnt varumärkets nya design utifrån parametrarna likeability, unicitet och köpintention. För vinnaren Savolax och kommunikationsbyrån The Bond landade resultatet på en vägd ökning på 18 procent sett till alla parametrar. Störst förändring syns inom parametern unicitet, som ökat med 0,58 procentenheter. 64 procent föredrar den nya designen.

– Det känns underbart, konstaterar Emelie Martinsson, art director på The Bond.  

Uppdraget gick ut på att positionera sig som nytänkaren inom laxbranschen. I samband med det tog man fram en ny grafisk profil utifrån Savolax mission och löfte: ”En smakupplevelse du aldrig glömmer”.

– Hjälten ska alltid vara råvaran, den fantastiska laxen från Bömlo som Savolax förädlar för hand i Göteborgs hamn. Så med en gedigen varumärkesplattform och strategi som grund kunde vi arbeta ut förpackningarna på ett tydligt sätt, säger Emelie Martinsson.

Vilka vägval gjorde ni under arbetets gång?
– Med Savolax som ”nytänkaren” behövde även förpackningen sticka ut. Resultatet blev en platt kartong med sömlös plastförslutning där laxen fick spela huvudrollen. En viktig del var att hålla designen tydlig och konsekvent. Den nya logotypen och ett egenritat mönster som anspelar på hav och den fantastiska råvaran återkommer på alla produkter och blev en viktig identitetsbärare. Färgschemat för de olika produkterna underlättar också för konsumenten att välja rätt produkt i hyllan. För att sticka ut i en annars ganska mörk fiskhylla valde vi den ljusa kartongen som grund i designen.

Vad ville ni med den nya designen?
– Savolax främsta behov just nu är att öka sin kännedom och deras viktigaste kommunikationskanal i butik är förpackningarna. Därför var det viktigt att ta fram en förpackningsdesign som kan stå för sig själv, tar för sig och snabbt skapar igenkänning. Det är ingen slump att råvaran och logotypen är det som tar mest plats.    

Är det något i den nya designen du är särskilt nöjd med och varför?
– Att vi på The Bond får manifestera det gedigna hantverket som Savolax står för genom vår design är jag stolt över. Och att ha ett så fint och bra samarbete med hela teamet på Savolax gör arbetet ännu roligare.

Arbetsgrupp

Art director: Emelie Martinsson

Copywriter: Andreas Johansson

Projektledare: Sandra Heaver

Produktionsledare: John Lindblom

Kund: Anna Martinsson, vd Savolax

Vinnare i varumärkesidentitet: Teaterbaren

Bild 1/2  Efterbild först, bläddra till höger för att se förebild.

På identitetssidan står Silver och Teaterbaren som segrare. Även här syns en vägd ökning på 18 procent i likeability, unicitet, påverkan och preferens. Här föredrar 70 procent den nya designen. 

– Det känns extremt roligt att få bekräftelse för Teaterbarens nya identitet. Speciellt i Designindex då det visar att den nya identiteten faktiskt upplevs bättre än den gamla, säger Tobias Rehnvall, ansvarig designer.

Tanken är att den nya identiteten ska fånga den kreativa och kulturella känsla som finns i Kulturhuset/Stadsteatern och Teaterbaren. Man ville framhäva känslan av en ”foodhall” som serverar alltifrån enklare fika och luncher till långa middagar och föreställningar, utställningar och konserter.

– Vi stod inför ett val att göra en mer avskalad och stram identitet eller ett mer dynamiskt och levande utseende. Efter en hel del utforskning och experiment så kom vi fram till att det dynamiska och färgstarka passade Teaterbaren och dess lokaler bäst, säger Tobias Rehnvall.

Vad ville ni med den nya designen?
– Genom att inspireras av idén att kultur möter mat, hittade vi ett lekfullt manér som mynnade ut i ett kreativt kaos i ett strukturerat ramverk.

Är det något i den nya designen du är särskilt nöjd med och varför?
– Att visuellt fånga kreativiteten på ett positivt och energispridande sätt tycker jag var den största, men även den roligaste, utmaningen i det här projektet. Det tycker jag att vi lyckades med.

Arbetsgrupp

Silver

Tobias Rehnvall, Designer

Mikaela Sandström, Designer

Sabine Price, Produktionsledare

André Hindersson, Kundansvarig

 

Mässrestauranger

Mats Tjärnstig, Platschef Teaterbaren

Maria Torén, Marknadschef

Maria Stridh, VD

Madeleine Björk, Platschef Stadshusrestauranger

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Designindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.