Design
Stjärnan tar större plats på Estrellas nya förpackningar
Publicerad: 28 september 2022, 09:00
Nu är det fem år sedan senaste förpackningsuppdateringen från Estrella, och det är dags igen. Den nya designen är enklare och har en tydligare koppling till varumärket.
En av de mest ikoniska chipssmakerna är utan tvekan Sourcream & Onion. Estrellas version får nu en ny kostym i och med en helt ny förpackningsdesign.
– Vi ville lyfta kvaliteten och den goda smaken på våra chips. Nu har påsarna fått en tydligare koppling till Estrellas varumärke och vi har använt härliga färger som var och en får representera en smak. Med den nya designen har vi också kunnat dra ner på antalet färger och minskat täckningsgraden, vilket är en del i vårt hållbarhetsarbete, säger Josefin Hugosson, brand manager för chips på Estrella.
De olika smakerna har fått karakteristiska färger, och chipsen presenteras på påsen i en stjärnformad skål – en nickning till både varumärkets namn och logotyp. Samtidigt är basen av påsen enklare, eftersom de tidigare mönstren tagits bort.
Designen är gjord av Vivi Sumpton, som kommenterar projektet i ett pressmeddelande.
– Grundidén med den nya designen bygger på den vita stjärnformade skålen som är fotad uppifrån. Det är en form så starkt förknippad med varumärket, samtidigt som den ramar in chipsen och säkerställer att dessa ser bra ut mot alla möjliga olika bakgrundsfärger, säger hon.
Den första av Estrellas 15 chipssorter som fick den nya looken är vinnaren av Chipsvalet 2022, Brynt smör & Chili.
LÄS MER: 73 762 bidrag – storsuccé för Estrellas smaktävling
Bild 1/2 Estrellas förpackningar från starten 1988 till i dag.
Arbetsgrupp
Estrella
Design: Vivi Sumpton Design AB
Creative Retoucher: Cecile Hallberg, CH Graphiste
Fotograf: Helen Pé
Artwork management: Collabra
Kommunikation och media: The Bond Communication
Ny logotyp: Dragon Rouge