Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Stora Teatern får ny skrud

Publicerad: 27 augusti 2015, 11:06

I dag lanseras Stora Teaterns nya grafiska identitet. Uppdraget gick till Göteborgsbaserade designbyrån Aoki, som nyligen tog fram Stadsbibliotekets grafiska profil.


Ämnen i artikeln:

DesignbyråerDesign

Syftet har varit att skapa ett samtida och spännande uttryck som samspelar med byggnaden och dess plats i göteborgarnas sinne.

-Vi är väldigt glada och stolta över att ha fått vara med och utveckla Stora Teaterns nya identitet. Med dess fantastiska läge, anrika historia, enorma utbud och inspirerande personal har detta varit lite av ett drömprojekt. Vi har under processen arbetat tätt ihop med marknadsavdelningen på Stora Teatern. Det har varit en förutsättning för att kunna göra ett arbete som fungerar som ett gediget verktyg och inte ett klistermärke, berättar Helena Svärd, projektledare på Aoki i ett pressmeddelande.

I uppdraget ingick att skapa en attraktiv grafisk identitet för Stora Teatern, inklusive ny logotyp, färgschema, typsnitt med mera. Formen ska vara lika applicerbar på tyckt som på digitalt material, höja igenkänningen och väcka uppmärksamhet. Den ska även vara enkel att arbeta med och att anpassa till olika format och för olika ändamål. En utmaning för byrån var att hitta ett attraktivt och spetsigt uttryck som passar den breda verksamheten med alla dess beståndsdelar och olika målgrupper. Ambitionen var att genom en tilltalande och lekfull form komma bort ifrån institutionens höga trösklar, och signalera att huset och verksamheten är till för alla.

- När vi påbörjade arbetet med Stora Teaterns nya identitet var det viktigt att identiteten signalerade en folklighet i kontrast till Stora Teaterns anspråksfulla historia och arkitektur. Uppdraget har varit ganska komplext eftersom Stora Teatern huserar så många olika slags målgrupper och föreställningar. Vi behövde hitta en distinkt form som ändå fungerade på ett flexibelt sätt, utifrån Stora Teaterns ganska varierade behov, fortsätter Helena Svärd i en kommentar.

Slutresultatet blev en profil som hämtar många element från själva byggnaden, vilket bland annat manifesteras i ett mönster. För att lyfta formgivningen och hjälpa till att förtydliga Stora Teaterns grafiska uttryck finns fyra olika färger, med tre nyanser vardera. Två olika rubriktypsnitt ger en känsla av variation och mångfald i programmet.

Med start idag kommer den nya formen att gradvis fasa ut den gamla i alla kanaler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DesignbyråerDesign

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.