Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Svenska Blink bakom Tescos nya stormarknad

Publicerad: 5 September 2017, 09:45

Brittiska Tesco har lanserat ett nytt butikskoncept. Bakom designen står Blink.


Ämnen i artikeln:

BlinkDesignbyråerTesco

Blink har de senaste åren blivit ett känt namn inom retailbranschen världen över. Bland annat för sin hyllade omgörning av den holländska butikskedjan Albert Heijn XL. Nu har byrån gjort om två av Tescos stormarknader i Wales och norra England.
– Vi fick en förfrågan från Tesco. De hade haft koll på oss länge och valde att inleda ett samarbete utan pitch. Första kontakten togs för 1,5 år sedan. Sedan hade vi en workshop med dem och därefter växte uppdraget fram, säger grundaren Rickard Kylberg.

Uppdraget för Tesco gick ut på omvandla deras stormarknad från kall och opersonlig till varm om inbjudande.
– Vi jobbade under 13 intensiva veckor förra sommaren. De två första butikerna med konceptet öppnade vid midsommar, säger Kylberg.

Tror du att Tesco kommer att skala upp konceptet?
– Det är jag övertygad om. Men det är dyrt att konvertera så här stora butiker. Tesco förnyar vartefter och implementerar här och där i nya butiker.

Vad kommer det att betyda för er?
– Det är klart att det betyder mycket. Tesco är bland de största kedjorna i världen och många ser upp till dem. Vi jobbar med många internationella kunder redan i dag. Just nu har vi diskussioner med en aktör i Sydkorea och i veckan åker jag till USA på ett uppdrag.

Kolla in hur det ser ut i butiken här nedan:

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

BlinkDesignbyråerTesco

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.