Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 2 april 2013, 07:25
I den internationella tävlingen "Future Bottle Design Challenge" får en ung designer möjligheten att ge form åt Heinekens nya flaska. Sju svenska bidrag har kommit till shortlist.
Ämnen i artikeln:
HeinekenHeineken fyller 140 år 2013 och firar med att bjuda in designers ifrån hela världen för att remixa varumärkets design-arv. En vinnande designer får skapa en ny flaska genom den internationella tävlingen "Future Bottle Design Challenge" som hanterades av i samarbete reklambyrån Morgenland i Sverige.
Vinnaren koras av en jury som består av Heinekens globala designchef Mark van Iterson tillsammans med Evan Orensten, medgrundare av Cool Hunting, och PechaKuchas Mark Dytham samt Joshua Davis – en pionjär inom digital design.
Efter en första gallring har juryn valt ut de 100 främsta bidragen. Hela sju av 100 bidrag är svenska. De sju bidragen är skapade av 5 olika designers ifrån skolorna Forsbergs skola, Hyper Island samt Broby Grafiska.
De 30 främsta bidragen kommer ställas ut vid designveckan i Milano under den 9-14 april. Den slutliga vinnaren kommer få se sin design bli verklighet som Heineken Limited Edition 2013/2014 och bli distribuerad i 64 länder världen runt.
Ämnen i artikeln:
Heineken