Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Sveriges främsta reklamskola får ny visuell identitet

Publicerad: 9 februari 2021, 09:03

I samband med att Berghs School of Communication flyttar till Norra Djurgårdsstaden i Stockholm får skolan en uppdaterad visuell identitet framtagen av Kurppa Hosk.


Ämnen i artikeln:

Berghs School of CommunicationKurppa Hosk

Att uppdatera den visuella identiteten för Reklamsveriges främsta skola är givetvis ett prestigeprojekt, än högre insatser blir det av att den tidigare identiteten var framtagen av reklam- och designlegendaren Lars Hall.

Redan för 1,5 år sedan stod det klart att Berghs School of Communication skulle flytta från sina lokaler på Sveavägen i Stockholm. Ny adress blir istället Gasverket i Norra Djurgårdsstaden. Det är i samband med den flytten som den nya skruden täcks av. När den tidigare skulle signalera Berghs ökade affärsfokus är den nya identiteten istället framtagen med det digitala och dynamiska i fokus. Byrån bakom projektet är Kurppa Hosk och flera personer i arbetsgruppen har en bakgrund på skolan.

– Valet föll på Kurppa Hosk som visade hur vi kunde förnya Berghs utan att kasta bort vår historia. Kurppa Hosk har hanterat denna avvägning mycket bra och vi har lyckats med att skapa närmast en hommage till den tidigare designen och samtidigt förberett Berghs identitet för framtiden. Vi är otroligt nöjda och är just nu mitt inne i att implementera identiteten. Den är både edgy och modern, men samtidigt sann mot Berghs historia, säger Christopher Waldekrantz, marknadschef och creative director på Berghs.

– Den tidigare idén för identiteten är fortfarande stark och en viktig komponent för den nya riktningen, men nya digitala krav och en önskan om en större flexibilitet gav oss tydliga utgångspunkter för vårt arbete, säger Thomas Kurppa, ECD på Kurppa Hosk.

Enligt Christopher Waldekrantz ökade flytten till Gasverket behovet av en visuell uppdatering ytterligare. 

– En ny fysisk plats tillsammans med implementeringen av den uppdaterade identiteten gör att vi känner oss ännu mer Berghs. Det är enormt spännande för oss att få fortsätta driva och utveckla en av världens bästa kommunikationsskolor, säger Waldekrantz.

Se exempel på den nya visuella identiteten i bildspelet nedan.

Bild 1/4  

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Kurppa Hosk

Thomas Kurppa, Executive Creative Director & Co-founder

Carl Ålenius, Designer (Alumn)

Philip Nyman, Designer (Alumn)

Erica Svejderud, Designer (Alumn)

Carl Herner, Designer

Johan Hammarström, Senior Designer

Tobias Nivaro, Design Director (Alumn)

Titti Kurppa, Design Director

Sladja Sitbon, Senior Account Manager

Anna Odengard, Account Manager (Alumn)

Fredrik Camén, Client Director

Niklas Iacovoni, Motion Designer (Intern)

Arbetsgrupp Berghs

Christopher Waldekrantz, Head of Communication

Teodor Hässler, Digital Designer

Pål Pettersson, Program Director Communication Design

 

Adam Horne, CD Berghs Studio

Camilla Wallander, VD

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.