Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Sveriges nya globala identitet är här

Publicerad: 5 november 2013, 15:20

(UPPDATERAD) Resumé har tidigare rapporterat att UD, Visit Sweden, Business Sweden och Svenska Institutet har gett den strategiska designbyrån Söderhavet i uppdrag att ta fram en ny global varumärkesidentitet. Nu är den här. I arbetet har också bland annat ingått att ta fram sajten sweden.se

Ämnen i artikeln:

Svenska institutetVisit SwedenSöderhavet

KB

Karl-Johan Byttner


En kärna med flaggan, en ordbild både på svenska och lokalt språk, samt  ett eget typsnitt.  Så lyder Söderhavets recept på Sveriges nya globala  varumärkesidentitet.

– Sveriges arbete med nation branding har sedan  länge baserats på kommunikationsplattformer. Vad vi har saknat har  varit en gemensam visuell identitet att förankra kommunikationen i,  säger Frida Roberts, kommunikationsansvarig på Svenska Institutet, SI.

Söderhavets  cd Mattias Svensson uppger att man undersökte alltifrån kronor och kors  till abstrakta symboler, men att man hela tiden kom tillbaka till  flaggan.

– Vi inser att det kan uppfattas defensivt att använda en så  självklar symbol som identitetsgrund, men jag är stolt över att vi  gjorde det – flaggan kommer att vara precis lika relevant om 20 år som  den är idag, säger han.

Söderhavet uppger också att ordet ”Sverige”  utgör landets primära ordbild i kombination med en lokal översättning av  namnet. Det var just därför man valde att använda Sverige och inte  Sweden.

– Varje gång vi använder ”Sverige” har vi möjligheten att  berätta något om oss själva för resten av omvärlden, säger Joakim Norén,  Brand Director på Svenska Institutet, SI i en kommentar.

Den tredje  identitetsbäraren består av ett särskilt typsnitt ”Sweden Sans”, men det  ska endast användas ihop med Sveriges identitet.

– Vi började med  att leta efter typsnitt som har rena skandinaviska linjer, men när vi  insåg vad licenskostnaden för ett så omfattande projekt som detta skulle  landa på, kände vi att det skulle bi både billigare och roligare att ta  fram ett eget, säger Jesper Robinell, Design Director på Söderhavet i  en kommentar.

”Sans Sweden” har tagits fram i samarbete med den välkände typsnittsdesignern Stefan Hattenbach.

Den nya identiteten har tagits fram uppdrag av Nämnden för Sverigefrämjande i Utlandet, NSU.

Den  består av fem organisationer med mandat att främja Sverige i utlandet –  Business Sweden, Svenska Institutet, UD:s enhet för press, information  och kommunikation och näringsdepartementets enhet för entreprenörskap.

De har fram tills nu använt sig av sina egna identiteter i kommunikationen med omvärlden

Sverige får ny sajt

I arbetet har det också ingått att ta fram en ny sajt – www.sweden.se. Fröjd Interactive och 24HR ligger bakom sajten ihop med just Söderhavet.
– Med nya sweden.se vill vi förmedla en aktuell och relevant bild av Sverige. Den nya sidan har en helt ny design, teknik och struktur som förhoppningsvis ska göra det enklare och trevligare att hitta fakta om Sverige, säger Per Gårdehall, webbmaster och projektledare på Svenska institutet i en kommentar.

Upplägget går ut på att Sverige-sajter som riktar sig till en rad målgrupper i världen ska kunna dela på ”tänk, moduler och innehåll”.

Sweden.se har precis lanserats, likaså work.sweden.se, medan studyinsweden.se fortfarande ligger i produktion.

Söderhavet står för koncept och design, Fröjd Interative för gränssnittsutveckling- och back-end-utveckling och 24hr för API.

Sajten presenterar inte bara snabbfakta om Sverige, utan även information om jämställdhet, entreprenörskap och musikexport

– En teknisk lösning kommer bara till sin rätt när innehållet har hög kvalité, och på sweden.se varvas välskrivna artiklar med topplistor, snabbfakta, grymma bilder och videos, säger Linus Wallén, teknisk projektledare på Fröjd Interactive i en kommentar.

– Svenska Institutet ligger långt fram i sin digitala strategi och hade redan i briefen med kravet på en central hantering av data om Sverige, ett informationsförsörjande API, för alla sajter. Planen är att i framtiden öppna upp API:et för andra aktörer, säger Joakim Taraldsson på 24HR i en kommentar.

Här kan man läsa mer om den nya identiteten.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev