Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

SVT Nyheter får nytt utseende efter tio år

Publicerad: 5 December 2019, 12:32

I kvällens nyhetssändningar flyttas tittarna till en ljusare studio som ska ge ett mer modernt intryck. Även nyhetsgrafiken för Aktuellt och Rapport har uppdaterats.


Ämnen i artikeln:

SVT NyheterF&B Factory

Med start på torsdagskvällen, då Rapport fyller 50 år, byter SVT Nyheter till ny grafik, scenografi och musik för samtliga riks- och lokala nyhetssändningar. Förändringen sker efter att SVT Nyheter haft samma visuella identitet i tio år.

Omgörningen av SVT:s visuella identitet är ett omfattande designprojekt. Under insiktsarbetet då portföljen togs fram har SVT samarbetat med Lynx Eye. Happy F&B, som också tagit fram SVT:s övergripande identitet, utvecklat det visuella ramverket och lett den initiala konceptutvecklingen. SVT har också använt oss av dem som bollplank under processen. Det största arbetet som också inkluderar SVT:s 21 lokala nyhetsprogram har gjorts av vår designavdelning i Växjö och Stockholm, tillsammans med en arbetsgrupp bestående av scenograf, bildproducenter och programansvariga.

- Bakgrunden är en översyn av hela SVT:s nyhetsportfölj med syfte att stärka det samlade nyhetsleveransen. Vi gjorde flera publikundersökningar och det var slående hur omtyckta och starka nyhetsvarumärkena Rapport och Aktuellt är. Men också att studion och uttrycket kändes mörkt och omodernt. Programmen har levt med ett uttryck och i en miljö som till stora delar är tio år gammal. Innehållet och programupplägg har förändrats, men det har inte gått att utveckla programmen mer i den gamla dekoren. Det var dags att göra om, säger Fredrik Marklund projektledare för kommunikation och varumärke på SVT.

Fredrik Marklund berättar att den nya visuella profilen ska skapa ett samlat intryck och hålla ihop nyhetserbjudandet grafiskt. Enheter som blir enklare att hantera i vardagen.

– Sen behöver givetvis programmen få särart. Rapport som har ett brett uppdrag får en modernisering som tar hand om det visuella arvet. Aktuellts innehåll är mer dynamiskt och skarpt. Och programmet behöver en tydlig profil som stöttar detta. Det är framförallt i vinjetter, bildmanér, musik och studioproduktion som det kommer märkas. Samtidigt som till exempel grafik, typografi och färg binder ihop.

– Studion ska kännas ljusare, öppen och trovärdig och det har varit viktigt att göra den flexibel. Dels så att programmen får särart och kan utvecklas i miljön över tid. Dels så att det går att göra fler program i samma studio framöver. Studion och den stora skärmytan ger bättre förutsättningar för ett mer levande och pedagogiskt berättande. Men det  kommer behöva utvecklas stegvis.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

SVT NyheterF&B Factory

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.