Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Systembolaget testar ny butiksdesign – men inte för att sälja mer

Publicerad: 4 Februari 2016, 13:29

Så ser Systembolagets nya koncept ut.

En ny testbutik ska lyfta fram Systembolagets roll som experter. Bakom utseendet står designbyrån BAS.


Ämnen i artikeln:

DesignbyråerRetailbyråerSystembolaget

Den nya testbutiken ligger i Gränby i Uppsala. Butikslayouten är särksilt framtagen för att förmedla "en modern kundanpassad fackhandelsbutik utifrån unik kunskap och med omtanke som utgångspunkt". Medan de flesta butiker gör om för att kränga mer vill Systembolaget istället stödja personalens stora kompetens i att rekommendera drycker.

– Systembolagets kunder ska få kunskap, inspireras och göra medvetna val. Det har varit otroligt spännande för oss att arbeta med ett uppdrag där målet är att öka kunskapen och inspirera – inte att driva försäljning, säger Marie Wollbeck, Creative Director på BAS, i en kommentar.

I piotbutiken är butiksinredningen, den grafiska profilen och kommunikationen ny jämfört med vad vi är vana att se från Systembolaget. Testet kommer att pågå under sex månader och därefter beslutas om i vilken omfattning och takt det nya butikskonceptet kommer att rullas ut till Systembolagets 436 butiker.

Arbetsgruppen hos BAS:
Marie Wollbeck (creative director)
Torbjörn Nordkvist (strateg och kundansvarig)
Annika Rabe (strateg och projektledare)
Christine Schönborg (projektledare)
Anders Larsson (arkitekt).
Katrin Gullström (senior AD)
Stefan Sundström (senior AD)
Erik Dolk (AD)
Sebastian Löf (junior AD)

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.