Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

TBWA:s design för växande Renée Voltaire

Publicerad: 11 Januari 2013, 10:51

Renée Voltaire har slagit igenom i dagligvaruhandeln som kokbokshyllorna är ett faktum. För att hålla ihop det växande varumärket och utveckla helheten har man nu tagit hjälp av TBWA.


Ämnen i artikeln:

TBWA

Under julen lanserades det första resultatet i och med en helt ny
produktserie inom bak och smak, där TBWA står för den grafiska formgivningen.

– Jag har tidigare främst sett formgivning som dekoration, även om jag
undermedvetet fattat många små strategiska beslut. Tack vare TBWA har jag nu dock förstått värdet av att sätta in saker i en större strategisk helhet. Det är stor skillnad på en snygg form och strategisk design, säger Renée Voltaire.

Utöver designen på den nya produktserien har TBWA arbetat fram en varumärkesstrategi och en kategoristruktur. Den senare ligger bl.a. till grund för det grafiska arbetet, och helheten för såväl produktutvecklingsarbetet samt försäljning osv.

– Dels har Renée Voltaire vuxit sig större både som varumärke och organisation, och dels har detaljhandeln förändrats i sin struktur. Det fanns ett uppenbart behov av att tydliggöra varumärkets idé och en design som gör att de enskilda produkterna tar för sig mer oavsett var i butiken de står, säger Robert Schelin på TBWA.

Ansvarig art director på TBWA har Alexander Fredlund varit tillsammans med formgivaren Christian Styffe, som tillsammans gjort alla illustrationer.

– Att jobba för chefens fru har onekligen varit en ny och intressant upplevelse, men det är lätt att hitta energi tillsammans med och i Renées verksamhet. Det ska bli kul att se hur det här mottas och hur vi över tid kan förfina det ytterligare, säger Alexander Fredlund.

TBWAs arbete fortsätter nu främst med en ny kokbok om nyttiga desserter och ytterligare sortimentsdelar. Arbetsgruppen består av: Alexander Fredlund, ad, Christian Styffe, Formgivare, Charlotte Asplund, produktionsledare, Håkan Engler, planner och Robert Schelin, projektledare.

– Även om vi växer så det knakar har vi inte resurser att ställa om alla design över en natt, men detta är ett första steg för ett ännu tydligare varumärke och sortiment. Och jag känner mig verkligen som den glada rebell som TBWA satt fingret på och formulerat varumärkets personlighet som, säger Renée Voltaire.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TBWA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.