Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Telenor presenterar ny identitet - satsar allt på blått

Publicerad: 23 Juni 2020, 07:58

En vecka efter att Telenor lanserade sitt nya kommunikationskoncept uppdaterar de även sin visuella identitet, framtagen av Nord ID.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBTelenor

Den tionde juni presenterade Telenor och samarbetspartnern Nord DDB det nya kommunikationskonceptet ”Det bästa har inte hänt än”. Konceptet utspelar sig i en färgglad futuristisk utopi där uppkopplingen står i centrum. För Resumé berättade marknadschefen Linda Wetterborg om hur de i en kategori med generiska produkter ville blicka bortom diskbänksrealism och vemodiga pianoslingor.

– Som den tredje största aktören på marknaden behöver vi särskilja oss och ta en tydlig position för att utmana konkurrenterna så detta är ett ytterst medvetet val. Att sticka ut både när det gäller budskap, men framför allt tonalitet. Vi har valt att gå en progressiv väg, där vi pratar om något vi verkligen tror på: att optimism, uppkoppling och teknik driver utvecklingen framåt och gör världen bättre, berättade hon.

Nu presenterar Telenor sin nya visuella identitet, framtagen av Nord DDB:s designdel Nord ID. Identiteten kretsar till stor del kring en nyutvecklad typografi och ett bildspråk knutet till Telenors blåa färg.

– Den nya identiteten ger kraft åt och förmedlar vår nya riktning, som ett progressivt och optimistisk företag. Nu framhävs vår kännetecknande blåa färg ännu mer, genom närvaron av mönstret som ett bärande grafiskt element, säger Vidar Hekkelstrand, head of design Telenor. 

– Telenors nya identitet bygger på grafiska element som bygger igenkänning. Det är en visuell identitet med klarhet och finess. Typsnittet känner vi starkt för, eftersom det adderar mänsklighet och intelligens, säger Cecilia af Petersens, design director på Nord ID.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDBTelenor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.