Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Tradera presenterar ny logotyp – satsar på avskalat

Publicerad: 6 November 2020, 12:13

Med den nya logotypen följer Tradera och Nord ID en av de senaste årens tydligaste trender.


Ämnen i artikeln:

TraderaNord DDB

Tradera har det senaste året satsat mer på extern marknadskommunikation än tidigare. I maj 2019 inledde de ett samarbete med Nord DDB som i oktober utmynnade i konceptet ”For greater goods”, ett koncept som på ett tydligare sätt ska positionera Tradera som central i det cirkulära ekosystemet och därmed i hållbarhetsfåran.

Sedan ett par veckor tillbaka har de även en ny logotyp, anpassad för digitala miljöer. När de tillsammans med Nord DDB för tre veckor sedan lanserade kampanjen var det dock fortfarande den gamla logotypen som syntes.

Den nya logotypen går i linje med de senaste årens trend att förenkla och strama upp sina logotyper, en trend som framför allt varit tydlig inom modebranschen. 

LÄS MER: Alla skalar av sin varumärkesdesign – experter reder ut varför

Bakom den nya designen står Nord DDB:s designavdelning Nord ID. Chantal Olsson, brand manager på Tradera, berättar att den nya logotypen och dess tillhörande ”stämpel” är en av de sista bitarna i det nya varumärkespussel de lagt sedan början av 2019. Inom kort kommer de även presentera ett nytt bildmanér och grundfärger. Precis som övriga delar av den nya marknadskommunikationen ska allt signalera cirkulär konsumtion.

På vilket sätt gör logotypen det?

– Genom att vara väldigt stolt, i versaler och att vara en logotyp som inte räds vårt löfte. Vi är inte rädda för att ta för oss och att stå upp mot nykonsumtion, säger Chantal Olsson.

Vi har de senaste åren sett flera varumärken gå en liknande väg med väldigt avskalade logotyper, är ni inte rädda att det unika ska försvinna och att logotypen faller platt?

– Vi känner att den nya loggan är modern och i tiden. Den är unik i det att den representerar vår stolthet inom cirkulär konsumtion och, likt versalerna, står upp mot nykonsumtion.

Chantal Olsson berättar vidare att Tradera jobbat med cirkulär konsumtion sedan 1999 men att det först nu de blivit bättre på att sätta ord på och kommunicera det tydligare.

– Det är rätt tid att driva den här frågan och vi vill vara motorn i det, då det är kärnan i vår verksamhet. Det cirkulära har gjort en stor resa de senaste åren och är idag ett modernt och medvetet sätt att handla på, något som Tradera alltid har jobbat för.

Omdaningen har pågått i ett drygt år, har ni kunnat se några varumärkeseffekter?

– Hittills har vi sett att både liking och brand awareness ökat. Jag tror att den moderna looken och vår vision om cirkulär konsumtion tilltalar allt fler helt enkelt, säger Chantal Olsson.

Stämpeln som på ett tydligare sätt ska symbolisera den cirkulära konsumtionen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TraderaNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.