Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Vad är egentligen sant, Carl Philip?

Publicerad: 17 oktober 2013, 07:35

Claes de Faire.

Foto: Andreas Elgstrand.

Resumés chefredaktör Claes de Faire skriver i sin ledare att han vill ha ut prins Carl Philip på banan.


Ämnen i artikeln:

Eric EricsonMichael StoråkersClaes de FairePrins Carl Philip

Under den gångna veckan har man kunnat följa prins Carl Philips resa från att ha varit designer till att bli någon form av inspiratör  till att möjligen sluta som handelsresande med egen etikett.

Verkshöjd är ett intressant begrepp som också hänger samman med den  som rättmätigt har tagit fram en produkt. Om produkten kan kopplas till  en intellektuell tanke eller till exempel kommenterar vår samtid rör det  sig om konst. I det fallet kan de bänkar som Dan Wolgers tvingade med  sig från Liljevalchs 1992 och sedan sålde vara värda något mer än just  ett par enkla utställningsbänkar. Då spelar det också mindre roll vem  som ursprungligen har producerat dem.

Om produkten – låt oss säga ett eldskydd som föreställer slottet Tre  Kronor och saluförs på Svenskt Tenn för 14 500 kronor – inte är konst  handlar det i stället om vanlig försäljning som man med hjälp av  skicklig marknadsföring tar ut ett rejält pris för.

Är det då enklare att sälja en produkt eller ett hantverk om man påstår att personen som har designat produkten är en prins?
Är det enklare att få uppmärksamhet i medierna?
Jag tror att vi kan enas om det jakandet.

Nå, är det något att uppröras över?
Jag tycker det i alla fall.

Det värde som Carl Philip laborerar med och laddar produkten som  eldskyddet med är det förtroende han har hos svenska folket genom sin  börd. Det värderas rent ekonomiskt i hans årliga apanage som utfaller  från skattebetalarna. Symboliken gör gällande att han representerar vårt  land och alla oss som bor i Sverige. Däri ligger hans titel och rätten  till försörjning.

När Carl Philip använder det värdet för att marknadsföra och saluföra  produkter som han inte har designat är det en större sak och något att  reagera mot.

Utöver eldskyddet är det andra exemplet en porslinsserie som prinsen  ska ha tagit fram och som kritiker menar är ett plagiat av Gustavsbergs  klassiska "Arter i fara".

Det agerandet är att luras och är ovärdigt en person som Carl Philip  som genom sin titel menar att han står över nästan alla andra människor i  det här landet och därför anser att han ska behandlas på ett annat sätt  än andra medborgare.

Carl Philip låter sig inte intervjuas om sitt arbete.

Han vill inte förklara hur han arbetar eller vilken syn han har på design.

Han tillåter inga frågor på pressträffar.

Vill inte träda fram och lägga korten på borden och reda ut den här pinsamma historien.

Carl Philip vill bara sälja saker dyrt som han påstår att han har designat men som han inte alls har gjort.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.