Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Våg ska visualisera Förintelsens roll i Sveriges historia

Publicerad: 23 augusti 2022, 12:06

Foto: Ola Myrin

Den nya visuella identiteten har tagits fram av designbyrån Banker Wessel för Sveriges museum om Förintelsen.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

I somras gjorde museet entré i digitalt format, och det var i samband med den lanseringen som identiteten släpptes.

– Museet ska fördjupa och bredda kunskaperna om Förintelsen med utgångspunkt i berättelser från överlevande med anknytning till Sverige. Vågen i logotypen kan även stå för S som i Sverige och markerar Förintelsens roll i Sveriges historia. Symbolen kan rymma både sorg och hopp men är också öppen för betraktarens egen tolkning, säger Katherine Hauptman, museichef för Sveriges museum om Förintelsen, i ett pressmeddelande.

Identiteten har tagits fram av Jonas Banker och Ida Wessel på designbyrån Banker Wessel tillsammans med Charlotta Andersson, grafisk formgivare på Statens historiska museer.

– Inspirationen till symbolen kommer från den stora andel människor som kom till Sverige via Öresund och Östersjön på flykt från nazisternas förtryck under 1930- och 1940-talen. Hav och svensk natur har även påverkat färgskalan i paletten, säger Charlotta Andersson, grafisk formgivare på Statens historiska museer.

Statens historiska museer fick hösten 2021 regeringens uppdrag att inrätta och bygga upp Sveriges museum om Förintelsen. Museet har till uppgift att bevara och föra vidare minnet av samt fördjupa kunskaperna om Förintelsen.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.