Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Världens största barn- och ungdomslitteraturpris får ny dräkt

Publicerad: 31 Mars 2021, 12:24

Med inspiration från Astrid Lindgrens egen handstil har Happy F&B tagit fram en ny visuell identitet, logotyp och varumärkesplattform åt Astrid Lindgren Memorial Award.


Ämnen i artikeln:

Happy F&B

2002 instiftade den svenska regeringen Astrid Lindgren Memorial Award, på svenska Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Sedan dess har det i maj varje år delats ut till författare, berättare, illustratörer och läsfrämjare vars arbete för barn och unga ligger i Astrid Lindgrens anda. Priset är världens största inom barn- och ungdomslitteraturen och prissumman på fem miljoner kronor den näst största inom hela litteraturvärlden. 

Nu har priset fått en helt ny visuell identitet, logotyp och varumärkesplattform, alla framtagna av Happy F&B. Ett mål med arbetet är att den visuella identiteten på ett tydligare sätt ska signalera prisets tyngd. 

– I takt med att priset blivit alltmer etablerat internationellt har behovet av att renodla det visuella uttrycket ökat. Vår nya logotyp knyter an till Astrid Lindgren och hennes djupt humanistiska förhållningssätt till världen, vilket ligger till grund för priset, säger Suzi Ersahin som är kanslichef på Astrid Lindgren Memorial Award, i ett pressmeddelande.

Med i det nya uttrycket finns två nya typsnitt som tillsammans med de andra elementen ska sätta både pristagare och unga läsare i fokus. Inspiration både för typsnitt och grafiskt mönster kommer från Astrid Lindgrens egen handstil. Happy F&B har bland annat närstuderat originalmanuset till ”Karlsson på taket smyger igen” från 1968.

─ Det här priset är spännande och viktigt på många sätt, och är egentligen bara i början av en lång resa. Vårt bidrag är att förtydliga vad Astrid Lindgren Memorial Award står för. Ambitionen är att tillföra både tyngd och spets för att vara relevant, inte minst i ett internationellt perspektiv. Därför har vi skapat en identitet med många olika verktyg för flexibilitet och synlighet i alla kanaler, säger Anette Anderson, projektledare på Happy F&B

Se flera av de nya elementen i bildspelet nedan.

Bild 1/7  

Arbetsgrupp

Happy F&B Arbetsgrupp:

Amanda Åkerman, Illustrator

Andreas Kittel, Design Director

Anna Ahnborg, Design Director

Anette Anderson, Client Director

Douglas Reid, Copywriter

Erica Thelin, Brand Strategist

Madeliene Sikström, Account Manager

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Happy F&B

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.