Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

"Vi får sluta använda det unika som norm"

Publicerad: 7 januari 2009, 12:47

Ett av de viktigaste argumenten när ett företag tar fram en ny logotyp är att den ska vara unik. Men allt oftare visar det sig att någon annan har hunnit före. Nu är det dags för branschen att erkänna att det är nästan omöjligt att ta fram en unik logotyp, anser John Mellkvist.


Ämnen i artikeln:

PlagiatJohn Mellkvist

John Mellkvist

John Mellkvist har en lång erfarenhet att jobba med grafiska identiteter. Han har bland annat jobbat på Hall & Cederquist och Lowe Brindfors. Idag är han creative director på JohnLook.com.

– Det är en tydlig trend att allt fler upptäcker att deras nya logga redan används av ett annat företag. Dessutom rapporterar medierna mer om plagiaten.

En av de mest uppmärksammade logotyp-diskussionerna förra året var Norska Postens nya logotyp. Den nya identiteten inklusive reklamkampanjen gick på 300 miljoner kronor. Men knappt hade den lanserats förrän det visade sig att London Clearing House hade nästan en identisk logotyp. En varumärkeskonsult krävde att Postens logga borde stoppas omedelbart.

– Problemet är att vi använder det unika som norm. Vi som konsulter lovar att ta fram en unik logotyp och det är också det som marknadschefen ofta efterfrågar. Men frågan är om det egentligen är ett problem att logotypen inte är unik. Det viktiga är att den grafiska profilen hjälper företaget att synas.

Vilka krav kan man som beställare ha på att logotypen ska vara unik?
– Självklart ska den som tar fram den grafiska profilen göra en viss research hos de närmaste konkurrenterna. Men det är omöjligt att garantera att uttrycket är unikt. Det finns trots allt ganska få lediga uttryck.
– Jag tror att det är få plagiat som görs medvetet. Däremot rör vi som kreatörer oss i snarlika associationsbanor, konsumerar samma medier och därför landar därför i liknande uttryck.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

PlagiatJohn Mellkvist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.