Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Weekday vann namnstrid

Publicerad: 13 mars 2009, 10:43

Weekday får behålla varumärket Cheapo. Det står klart sedan PRV avslagit en invändning från Blammo. Men Blammos vd Johan Graffner ger inte upp om namnet. – Det är pinsamt och komiskt att de driver fallet när det är ett så glasklart fall av ond tro.


Ämnen i artikeln:

Weekday

Johan Graffner startade företaget Blammo 1997. Ett par år senare, 2004, föddes idén om att bredda varumärket från assecoarer till att även inkludera skor. Ett år senare påbörjades försäljning av skor under varumärket Cheapo. Men ägarna missade att registrera namnet och i juli 2006 lämnade Weekday in en ansökan om registrering för samma namn. Där började en fejd. Nu har Weekday vunnit en delstrid. Patent- och registreringsverket, PRV, har avslagit Blammos invändning mot Weekdays registrering.

I beslutet skriver PRV att de båda varumärkena är identiska och att det är bevisat att Blammo använde kännetecknet Cheapo redan 2005. Däremot säger PRV att det inte är säkert att Weekday kände till att Blammo använde namnet.

Det menar Johan Graffner är direkt ljug.
– Det är pinsamt och komiskt att de driver fallet när det är ett så glasklart fall av ond tro. Det är självklart att de kände till oss. Jag träffade dem redan 2004 och diskuterade möjligheten att samarbeta och samma år registrerade jag domänen cheapo.se som vi använder. Vi säljer våra produkter i 600 butiker i hela världen. Johan Graffner tillägger.
– De har aldrig ens använt namnet. Det är solklart att de gjort det här i ond tro.

Sedan mars 2006 har Blammo och Weekday haft butiker mitt emot varandra i Stockholm.

I bedömningen av Weekdays registrering skriver PRV att det inte är tillräckligt att den sökande sannolikt kände till att någon annan använde namnet.

Varför registrerade du inte namnet när ni började använda det?
– Det var en miss. Jag har aldrig gillat att deala med advokater men med tanke på att det finns sådana här människor därute som kan göra såhär så kommer jag aldrig att göra ett sådant här misstag igen. Jag vet att vi har ett säkert case och det här tar inte slut här, säger Johan Graffner.

När upptäckte ni deras registrering?

– Strax efter att de lämnat in den. Jag pratade med dem då och då sa de att de var rädda att vi skulle börja göra jeans med det namnet. De lovade att dra tillbaka registreringen när jag sa att det inte var vår intention. Jag har hållit min del av det avtalet men de har inte de gjort, säger Graffner. Han tillägger.
– Det här är skandalöst agerande av ett företag som så många respekterar och ser som ett framgångsrikt exempel. Men det finns fortfarande chans för dem att göra rätt.

Enligt PRV prövar de endast vem som har rätt att registrera varumärket. Vad det gäller frågan om vem som är den rätte ägaren till och vem som har rätt att använda varumärket så ska den frågan prövas i allmän domstol.

Adam Friberg, delägare i Weekday, vill inte uttala sig om ärendet.
– Det har inte varit någon jättestrid om det här men jag kommer inte kommentera det här nu. Jag måste gå tillbaka och se vad våra jurister har sagt.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Weekday

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.