Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Ytligare än någonsin

Publicerad: 18 november 2009, 13:13

Kommersiell design, såsom förpackningsdesign och nya logotyper, blir allt viktigare för företag idag. Det visar en undersökning som HUI, Handelns utredningsinstitut, har gjort.


Ämnen i artikeln:

HUI

Johan Forsberg.

I dag lägger drygt häften av alla tillfrågade företag mer pengar på kommersiell design jämfört med för tre år sen. Att satsa på utseendet av varumärket ses som mer kostnadseffektivt än andra marknadsåtgärder, vilket betyder att man får mer för pengarna. Många företag har, under de senaste åren, gjort någon typ av förändring kring kommersiell design. Främst för att skaffa sig ett övertag mot sina konkurrenter.

– Design- och identitetsbyråerna idag går att jämföra med t ex webbyråerna för 10 år sedan. Företagen har börjat inse vikten av en genomarbetad identitet och konsekvent design både av företaget och dess produkter. Allt fler förstår att man måste jobba aktivt med detta, säger Johan Forsberg, tf vd på identity Works.

Undersökningen bygger på svar från 95 företagsledare. Var fjärde företag anser att de inom loppet av tre år kommer att satsa avsevärt mer pengar på kommersiell design. Däremot tycker drygt 20 procent att det är kvaliteten på produkten som är avgörande, inte utsidan.

Matilda Sundåker

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.