Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innovation

Branschprofilen bokdebuterar – vill få chefer att jobba på nytt sätt

Publicerad: 11 Maj 2020, 13:40

Anna Gullstrand har stark tilltro till att kollektivet är bättre på att lösa uppgifter än en enskild individ.

Foto: Mårten Björk

Anna Gullstrand, tidigare vd på digitalbyrån Fröjd, argumenterar i nya boken ”Facilitera” för att företagsledare borde bli bättre på att involvera hela arbetsgruppen i stället för att axla allt ansvar själva.


I dag släpper Anna Gullstrand, hr-chef på startupbolaget Mentimeter, sin nya bok ”Facilitera” på Liber förlag. Innan hon kom till Mentimeter jobbade Anna Gullstrand länge i byråbranschen och hade chefsroller på byråer som Fröjd och Deasign Group. 

Boken ”Facilitera” riktar sig till chefer inom allsköns branscher och siktar på att ta död på myten om ett enskilt geni som axlar ansvar och hittar alla lösningar. Istället menar Anna Gullstrand att chefer och arbetsledare bör släppa kontrollbehovet och låta kollektivet och samarbetet lösa problemen. I boken finns konkreta tips och guider på hur man som chef kan arbeta för att forma en kultur med liknande processer. Idén om fördelarna med en mer kollaborativ arbetsprocess föddes redan 2003 då Anna Gullstrand pluggade på Hyper Island, en skola som gjort sig känd för sina annorlunda inlärningsmetoder.

– De hade fokus på att gruppen själv skulle komma fram till lösningar istället för att arbeta utifrån ett av lärarna givet sätt. Stödet vi fick kom i form av frågor och övningar som tog oss vidare i processen. På så sätt kan man få gruppen att känna ansvar för att lösa situationen och uppnå fantastiska resultat, säger Anna Gullstrand till Resumé.

Processen är väsensskild från hur byråer jobbat traditionellt där ett fåtal personer, exempelvis en art director och en copywriter, kommer på en idé som övriga arbetar efter. Enligt Anna Gullstrand tar man med en sådan process inte tillvara på de kompetenser och positiva olikheter som finns inom en grupp. Hon tycker sig dock se att byråer i takt med att det digitala blivit en mer naturlig del av branschen blivit bättre på att jobba mer kollaborativt. Även om det traditionella arbetssättet fortfarande finns kvar.

– Sprintar och ideations-metoder har kommit in i branschen i samband med att service design tagit större plats och byråerna lockat anställda från techsektorn. 

Ett tips hon vill ge ledare som vill förändra sitt sätt att jobba är att se över sin självbild och inse att de förmodligen inte är den smartaste i rummet. Själv skrattar hon lite när hon tar uttrycket ”inre resa” i munnen men medger samtidigt att det är vad det handlar om.

– I min process handlade det om att jag var tvungen att lära mig att ställa frågor snarare än att ge svar och våga berätta om ett givet problem så att alla kan hjälpa till. Det är mycket självrannsakan.

På andra sidan finns de anställda som med den här typen av arbetsmodell förväntas ta ökat ansvar. Visst finns det många som skulle uppskatta att få ökat ansvar men det finns med största sannolikhet många som trivs med att gå till ett jobb med tydliga instruktioner och metoder. För de sistnämnda tror Anna Gullstrand att det handlar om att de alltför många gånger upplevt att de inte blivit lyssnade till.

– Då blir en mer passiv roll en vana som det är upp till ledarna att förändra. Jag tror att människor överlag både vill och kan bidra, det gäller bara att ge dem chansen. Vi stöttar det vi själva varit med och skapat!

Att många byråer och marknadsavdelningar just nu befinner sig i en tuff tid med många komplexa problem att lösa ser hon som en bra grogrund för de som vill börja arbeta annorlunda.

– Från chefshåll kan man ställa sig frågan om man varit tillräckligt transparent och bjudit in alla medarbetare till att lösa de utmaningar vi står inför – tar vi verkligen vara på hela gruppens kapacitet och försöker lösa situationen tillsammans? Man behöver inte vara ensam i arbetet med att hitta svaren.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.