Innovation
Coop testar digitala innovationer på 25 kvadrat
Publicerad: 8 december 2020, 14:02
I den nya butiken på Epicenter i Stockholm ska Coops testa sina digitala innovationer i liten skala.
Det senaste året har Coop genomfört en rad olika projekt inom ramen för deras digitaliseringssatsning. De har bland annat lanserat två personallösa butiker och en butik utan kassor, där kunderna betalar direkt när de scannar produkterna.
I dag öppnar de upp en ny butik där de ska testa andra digitala innovationer i lite mindre skala, för att därefter se om de ska skala upp satsningarna. Precis som de tidigare nämnda butikerna är den nya testbutiken obemannad och det finns heller inga kassor. Butiken ligger i Epicenter Store i Stockholm.
– Det här är nästa steg i vår digitala resa. För att fortsätta stärka vårt digitala erbjudande för kund och medlem behöver vi en plats där vi tillsammans med de mest innovativa partnerbolagen kan testa teknik i framkant, för att se vad som flyger och inte flyger. Vi har redan i dag flera spännande tjänster och lösningar på gång och med vår nya annorlunda butik kan vi sätta in nästa växel i resan mot Sveriges bästa kundupplevelse, säger Amer Mohammed, affärsområdesdirektör Digital, Coop.
– Vi har nu tagit oss vidare till nästa nivå efter vår skarpa lansering av betaltjänsten Scan & Pay. Med butiken i Epicenter Store kan vi på ett effektivt sätt addera fler tjänster och funktioner till Scan & Pay och fortsätta utveckla vårt erbjudande. Digitala betalningar och enkelhet är viktigt i framtidens dagligvaruhandel och nu har vi möjlighet att flytta fram våra positioner ännu mer, säger Carita Weiss, chef betalningar, Coop.