Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

DDB-kampanjen bland de mest innovativa i år

Publicerad: 21 september 2015, 11:44

DDB:s "The Rag Bag" prisas.

Adweek har låtit en jury utse de mest innovativa marknadsföringsinsatserna under året som gått. Ett svenskt bidrag hamnar på listan.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjAdweekDDB Stockholm

"The Rag Bag" var från början en kampanj som DDB Stockholm tog fram för klädmärket Uniforms for the dedicated. Det är, enkelt förklarat, en shoppingpåse som kan omvandlas till ett förfrankerat paket där användaren kan skicka iväg gamla kläder till välgörande ändamål.

Till en början togs 300 påsar fram på försök där de gamla kläderna donerades till Stockholms Stadsmission. Men efterhand utvecklade de en app där fler företag kan beställa ragbags. I dag har över 1,1 miljoner påsar beställts.

Nu har initiatiet prisats av Adweek som en av de mest innovativa under året som gått.
"De som rör sig först kan flytta branscher, kategorier, bolag och människor förbi det taktiska och in i tranformationens värld. Årets vinnare visar utvecklingen mot det idealet och väcker fantasin om det som ligger bortom det bevisade och förutsägbara" skriver de.

Inga andra svenska kampanjer finns med på Adweeks lista.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.