Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innovation

Först i Norden att släppa allt annonsutrymme till programmatic

Publicerad: 22 Mars 2016, 16:06

Björn Österman, digital försäljningschef på Egmont Publishing.

Egmont vill öka konkurrensen om sina annonsytor. Därför släpper de, som första publicist i Norden, hela annonsutrymmet till programmatisk försäljning – med hjälp av "banbrytande" modell kallad header-bidding.


Ämnen i artikeln:

EgmontProgrammaticAnnons

Egmont utökar sina satsningar på programmatiska lösningar. I dagarna kunde Resumé berätta att Annika Jeppsson anställs som kommersiell redaktör med fokus på native advertising. Nu står det även klart att Egmont som första nordiska publicist släpper hela annonsutrymmet till programmatisk försäljning.

– Det här är nästa stora steg i vår programmatiska satsning, som innebär att vi kommer att likställa alla möjligheter till annonsförsäljning. Säljare och den programmatiska försäljningen kommer nu att konkurrera på lika villkor, säger Björn Österman, digital försäljningschef på Egmont Publishing, som berättar att tekniken heter Header-bidding.

Egmont uppger att publicisten är först i Norden med tekniken, som Björn Österman beskriver som banbrytande.

– Det här betyder att de mest relevanta kunderna kommer att få möjlighet att köpa annonsplatser vid det tillfälle de vill till ett marknadsbestämt pris och därmed lämnar vi bakom oss principen att programmatic hamnar i andra hand.

– För oss på Egmont kommer det att innebära betydande effektivisering av annonsförsäljningen. Säljarna kommer att få möjlighet att jobba mer med kunder som vill göra native och kreativa affärer.

Satsningen på Programmatic genomförs tillsammans med Pubmatic, som förser publicisten med verktyget Decision manager.

Header Biddning – så funkar det

Header Bidding innebär att CPM-budet på direktsålda kampanjer tävlar direkt mot CPM-buden från programmatisk försäljning. Header Bidding hjälper publicisten genom att sälja visningen till den som bjuder högst, baserat på högsta inbokade pris i bokningssystemet (ad server) jämfört med marknaden (SSP, supply side platform).

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

EgmontProgrammaticAnnons

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.