Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innovation

Klarna satsar på microinfluencers – vill komma in tidigare i shoppingresan

Publicerad: 12 Maj 2020, 09:17

Genom ett nytt partnerskap med startup-bolaget Society Icon vill Klarna göra sina trognaste kunder till varumärkesambassadörer och på så sätt bli mer än en betallösning. Att släppa på kontrollen är inget som oroar Christian Cabau, marknadschef på Klarna.


Ämnen i artikeln:

Klarna

De senaste åren har Klarna varit det mest omtalade varumärket i Marknadsförings- och Reklamsverige. Bolaget har hyllats och prisats för alltifrån sin design till kreativitet och effekt. Efter att inledningsvis ha profilerat sig med en skruvad designvärld har Klarna sedan något år tillbaka valt att använda sig av stora kändissamarbeten i sina reklamfilmer. Marknadsdirektören David Sandström har vid flera tillfällen pratat om vikten av att kommunikationen ska vara så bra att den kan tävla med övrig populärkultur. Samtidigt har kritik förekommit mot att Klarna profilerar sig som ett ”skönt” företag samtidigt som de privata konsumtionslånen växer sig allt större. I går berättade David Sandström att de under coronakrisen valt bort att marknadsföra sina krediter för att Klarna-medarbetarna ska kunna ”se sig själva i spegeln innan vi går och lägger oss”

LÄS MER: Showbiz, konverteringar och skuldsättning – därför är varumärket allt i Klarnas strid om USA 

Nu säger sig dock Klarna vilja röra sig bort från storskaliga kampanjer till en mer ”always on”-strategi. Ett första steg tas genom ett nytt samarbete med microinfluencerplattformen Society Icon. Plattformen samarbetar sedan tidigare med bland annat Warner Music, Live Nation och Elle. Christian Cabau, marknadschef på Klarna, säger att de vill utnyttja den kraft de tycker sig se i sina mest trogna kunder och samtidigt bredda varumärket bortom betalningslösningar till att även bli en del av det breda modecommunityt.

PODCAST: Skuldfällan växer – är Klarna FÖR ”Smoooth”?

– Tidigare har Klarna kommit in först när kunderna ska betala, nu vill vi bli en tydligare del av hela shoppingresan från inspiration till köp. Den förflyttningen kommer med en annan typ av krav på snabbrörlighet och aktualitet där vi måste komma ut med nytt material dagligen, berättar han för Resumé.

Via Society Icon kommer intresserade kunna ansöka om att bli microinfluencers hos Klarna, precis som hos en vanlig influencerplattform. Tanken är att profilerna i sin tur ska dela med sig av alltifrån åsikter till inspiration och recensioner av allt kopplat till e-handel på exempelvis Instagram.

– Klarna-appen är bakom de sociala medierna en av Sveriges mest använda appar trots att det ”bara” varit en betallösning. Nu vill vi göra mer av det faktum att vi har så hög trafik, så många lojala kunder och en väldigt shoppingintresserad målgrupp, säger Christian Cabau.

Det finns ett otal exempel på varumärken som när de släppt kontrollen över kampanjer fått dem förstörda av troll och meningsmotståndare, hur ska ni undvika det och se till att kampanjerna håller sig innanför era varumärkesriktlinjer?

– Det kommer bli en av de största utmaningarna samtidigt som jag tror att vi måste våga släppa lite av kontrollbehovet. ”Smoooth”-konceptet sattes för fyra år sedan och det känns i dag väldigt stabilt, det tror jag gör att många användare vill vara en del av det, säger Christian Cabau som också berättar att det finns en rad säkerhetsmekanismer hos Society Icon som ska säkerställa att kampanjerna blir trollfria.

Briefen för den första microinfluencer-kampanjen är ute och resultatet kommer att synas i början av juni.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.