Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

Meningen med #innovakom

Publicerad: 28 november 2013, 10:37

Varför är kombinationen Innovation och marknadskommunikation viktig? Det enkla och raka svaret är att det är möjligt.


Ett något längre svar är att det krävs innovation för at utnyttja digitala mediers fulla potetial. I dag används digitala medier i allt för hög utsträckning av marknadsförare som en mediekanal bland andra. Det är lite digitala annonser, en satsning på sökordsoptimering och naturligtvis närvaro på Facebook. Envägskommunikation kryddad med sociala medier. När det i stället kan ge människor en helt ny och bättre förståelse för varumärken och innehåll. Där marknadskommunikation blir en upplevelse som förstärker, i bästa fall förbättrar, vad som ska säljas och kommuniceras.

Digitaliseringen av medier har i dag nått så långt att de har frigjort sig från datorer och mobiltelefoner. Det "digitala tänkandet" kan, likväl som en sajt eller mobilapp, resultera i en produkt, ett event eller nya butikskoncept. Årets mest prisade kampanjer - Sweat for Water för Unicef och Natalia Project för Civil Rights Defenders - är exempel på innovativa kampanjer som tagit det digitala långt bortom datorer och mobiltelefoner.

Det nya sättet att förhålla sig till marknadskommunikation ger nya ingångar till konsumenter och användare. Därmed blir förståelsen för hur konsumenter/användare interagerar med varumärken. Bättre data att analysera kan i sin tur skapa ännu större möjligheter för marknadskommunikationen.

Läs mer om detta i Resumés nya analysbrev Innovation & marknadskommunikation

(#innovakom).. Här ska vi skriva om innovativ marknadskommunikation från hela världen. Om strategierna, de kreativa lösningarna och resultaten. Ring Anton Boberg på 016-551 26 34 för att få veta mer och ta en prenumeration.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.