Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Vattenfalls års- och hållbarhetsrapport lanseras i år tillsammans med det kompletterande magasinet ”The Edit”. Syftet är att få fler att upptäcka Vattenfalls arbete med hållbar energi. Experter inom energi, design och psykologi har bjudits för att kommentera rapporten.
Media
Veckans beteendebanken handlar om något som de flesta av oss upplever just nu och kanske i viss mån upplevt ända sedan starten av pandemin - nämligen osäkerheten i att inte veta vad som kommer att hända i vår värld och i våra liv.
Media
I veckans Beteendebanken tittar Rodolfos beteendevetare Rosanna Rippel på forskning som visar vad som händer med placeboeffekten om försökspersonerna vet att de inte får riktig medicin.
Media
Väljer du kläder på morgonen utefter hur du vill känna dig och vad du ska göra under dagen? I veckans beteendebank går Rodolfos beteendevetare Rosanna Rippel igenom forskning som visar att det faktiskt finns möjlighet att använda sig av kläder för att tillexempel prestera bättre.
Media
Text och bild är underskattat – rörligt innehåll är överskattat. I alla fall på vissa plattformar. Det är trenden som kommunikationsexperterna Anders Svensson och Linus Mattisson levererar i det senaste avsnittet av podden Kommunikation med Svensson & Mattisson.
Media
Ny forskning från Handelshögskolan visar att det går att göra små justeringar för att öka effekten av digitala annonser.
✓ Erik Modig: ”Annan design kan spara uppåt 10-20 miljoner per år”.
✓ Så få tittar på digitala annonserna.
✓ Därför kan kontextuell annonsering bräcka personaliserad.
✓ Oväntade siffrorna som överraskar forskarna.
✓ Därför presterar annonser i sociala medier bättre än sådana i redaktionell miljö.
Media
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski kritiserar medierna för en obalanserad och slarvig rapportering. ✓ Jan Schermans kritik mot Klarna och medierna. ✓ Hindren mot varumärkets förflyttning. ✓ Experten: ”Klarna får orättvist klä skott för folks skuldsättning”.
Media
I Framgångspoddens senaste avsnitt lyftes stark kritik mot coronavaccin och Pfizer kallades för ett hustlerföretag. Efter att detta uppmärksammats valde Acast att ta bort annonser från avsnittet. ”Vi har ett ansvar att reagera i händelse av att innehåll bedöms som olagligt eller på annat sätt strider mot våra riktlinjer”, skriver Acast till Resumé.
Media
Chockhöga elräkningar, energibrist och infekterad debatt. Givet nyhetsläget har elbolagen större chans än någonsin att öka engagemanget för sin lågintresseprodukt. Resumé går igenom hur nio elbolag som E.ON, Vattenfall och Fortum jobbar med information till sina kunder – och hur uppstickare som Tibber och Svea Solar bildar opinion under elkrisen.
✓ Så hanterar elbolagen situationen med rekordhöga priser.
✓ Kanalstrategier i krisläget.
✓ Så resonerar bolagen som är helt tysta.
✓ Strategierna för nya kunder vs. lojalitet.
✓ Så jobbar företrädare för elbolagen i egna sociala kanaler.
✓ Så har elbolagens medieinvesteringar utvecklats det senaste året.
Media
Snömos, corporate bullshit, sälj. Resumés redaktion har genom åren gjort sig skyldig till att och en annan plattityd har slunkit igenom. Det är vi högst medvetna om. För transparensens skull bjuder vi här på en walk of shame. En odyssé i det pressmeddelandesvammel som publicerats på Resume.se genom åren.