Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 2 januari 2013, 10:17
UPPDATERAD Palme-dokumentären har blivit en stor framgång för SVT trots att B-Reels dokumentär redan har gått på bio. De tre avsnitten hade nära 1,2 miljoner tittare i genomsnitt och finalen sågs av nära 1,3 miljoner tittare: – Serien har setts av en stor publik för att vara en dokumentärserie, säger Tomas Lindhé, chef publik- och utbudsanalys på SVT.
SVT:s satsning på att visa B-Reels Olof Palme-dokumentär har visat sig lyckad. Dokumentären har redan gått på bio och hade trots detta 1 178 000 tittare i genomsnitt – MMS-siffrorna för gårdagens sista avsnitt är ännu preliminära.
Vid andra avsnittet var det det endast de regional nyheterna i SVT som hade fler tittare - 1 365 000:
– Serien har setts av en stor publik för att vara en dokumentärserie, i snitt över 1,1 miljon personer per avsnitt. Det trots att biofilmen Palme under 2012 setts av många. Palme som person och statsman intresserar många och såväl biofilmen som TV-serien har fått ett positivt mottagande i media och av publiken, säger Tomas Lindhé, chef publik- och utbudsanalys på SVT.
Den första delen av Palme-dokumentären sågs av 1 075 000 tittare, andra av 1 170 tittare och preliminära MMS-siffror för sista avsnittet blev 1 289 000.
Andra dokumentärserier som har fått fler än en miljon tittare är: Ordförande Persson, Hästmannen och Wallenberg. Alla kommer från 2007.
Tomas Lindhé uppger också att Dansbanan i Täfteå och Vasa 1628 sågs av miljonpublik.
Karl-Johan Byttner