Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

1 av 10 000 appar betalar sig

Publicerad: 20 Januari 2014, 14:26

Candy Crush ett exempel på en enormt framgångsrik app – vilket blir ovanligt i framtiden, enligt Gartner.

Marknaden för mobilappar värderas till 170 miljoner kronor, enligt analysföretaget Gartner. Rapporten visar en mördande konkurrens framöver där endast 1 av 10 000 appar blir lönsamma.


DI.se rapporterar att svenska spelutvecklare som King och Mojang kammar  hem miljardbelopp på spel som Candy Crush Saga och Minecraft – Pocket  Edition.

Gartner menar att den ökade konkurrensen gör att det blir svårt, oerhört svårt, att skapa framgångsrika appar framöver.

Analysföretag  räknar nämligen med att endast 1 av 10 000 appar som ges ut fram till 2018 blir en ekonomisk framgång, enligt DI.se.

En  starkt bidragande orsak är att det redan finns ett massivt utbud,  vilket gör det svårt att få kunderna att hitta till en viss app.

En ytterligare orsak är att mängder av apparna är gratis
–  Den enorma mängden mobilappar kan tolkas som ett tecken på att mobilen  är en ny inkomstkälla som kommer att skapa rikedomar för många. Men våra  analyser visar att de flesta appar inte genererar vinst, säger Ken  Dulaney, senior analytiker på Gartner i ett uttalande.

Han menar att  appar generellt sett används för att bygga varumärkes- och  produktkännedom.

Appmarknaden växte från 115 miljarder kronor under 2012 till 170 miljarder kronor året efter, enligt Gartner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.