Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

10 branschpersonligheter som gjorde avtryck 2016

Publicerad: 22 December 2016, 15:43

Therese Lindgren, Leif GW Persson och Magda Gad är tre personer som gjort avtryck under året som gått.

Donald Trump i all ära. Den svenska kommunikationsbranschen inrymmer också karaktärer. Vissa skriker högre än andra, andra visar mod, några är helt enkelt geniala.


Ämnen i artikeln:

Therese LindgrenBjörn LarssonMagda GadDaniel Hallberg

Sofia Olsson Olsén
Blev Aftonbladets första kvinnliga publisher och inledde med att punka loss på tidningens sommarfest. Grattis OO!
– Det här är en jäkligt utsatt position. Det märkte jag så fort jag tillträdde. Det är en extremt offentlig roll. Jag brinner för det interna arbetet – att bygga en organisation och få medarbetarna att växa. Jan Helin hade en extern roll och trivdes i det. Min största tvekan var om jag var beredd att möta det hat, hot och den press som jobbet skulle innebära, sade Sofia Olsson Olsén i en längre intervju med Resumé i höstas.

Björn Larsson
Tog över marknadschefsrollen på ett sjunkande skepp. Coop stannade av krisen med att booma igen flera butiker. Björn Larsson ändrade riktning med att skapa mer pr-drivna aktiviteter, vann Grand Prix i Cannes, retade upp köttindustrin och blev årets marknadschef. Vem trodde att Coop skulle bli ett samtalsämne för några år sedan.

Daniel Hallberg
Förra året var han en kreatör i arbetsgruppen. I dag lever han dubbelliv som art director och Instagramstjärna. Kanske kan hans videos och enorma genomslag inspirera andra reklamare att inte låta ängslighet och fåfänga kväva drömmarna.

Magda Gad
En journalist med ett kall att berätta från platser där inte många svenska medier. En journalist som lever sitt jobb och visar människorna och historierna bakom krigsrubrikerna.

Alice Teodorescu
Man kan tycka vad man vill om det som DN var ute efter i sin reportageserie om de liberala ledarsidorna. GP:s politiske chefredaktör, tillsammans med Anna Dahlberg på Expressen, har satt tonen för svensk opinionsjournalistik och flyttat gränserna för hur många frågor diskuteras. På gott och ont. Alltid delat och alltid delade uppfattningar.

Therese Lindgren
Transparent har hon berättat om panikångesten, både på Youtubekanalen och i sin egen biografi. Drygt en halv miljon Youtubeföljare verkar uppskatta öppenheten.

Joakim Lamotte
Ett högljutt samtidsfenomen med lika många Facebookföljare som Svenska Dagbladet.

Marcus Oscarsson
När TV4:s politiske kommentator lade ut ett politiskt fempunktsprogram på Facebook var det många som höjde på ögonbrynen. Under åren har Marcus Oscarsson skapat sig ett namn för sitt sätt att beskriva politik på ett begripligt sätt.

Leif GW Persson
Smart, folkkär och mysig. Som alltid.

Clara Henry
Kvinnan som gav mens ett ansikte.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.