Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

100 får lämna Aller Media

Publicerad: 28 Maj 2018, 10:43

Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media.

Foto: Andreas Elgstrand

Aller Media sparkar 100 anställda för att spara 125 miljoner kronor. Samtidigt införs ämnesrelaterade deskar och betaltjänster. – Vi måste proaktivt agera på utvecklingen i print, säger vd Bodil Ericsson Torp.


Ämnen i artikeln:

Bodil Ericsson TorpTidskrifterAller Media

Under eftermiddagen har personalen på svenska Aller Media kallats till informationsmöte. Mbl-förhandlingar om neddragningar och nya arbetssätt har pågått hela förra veckan.

Enligt Resumés källor ska över 100 av de 450 tjänsterna bort redan under sommaren. Besparingarna väntas uppgå till minst 125 miljoner kronor. Contentdelens nära 200 anställda i OTW, Make Your Mark och Narva berörs inte av förändringarna.

Omställningen är ett steg i Allers skifte från papper och annonser till digitalt och betaltjänster, där Svensk Damtidning efter sommaren ska testa en mjuk betalvägg.

De senaste åren har Aller Media satsat hårt på content, influencers, poddar och video. Nu införs ett arbetssätt där ämnesdeskar ersätter den klassiska planeringen utifrån titlar. Trädgård arbetar redan kring en ämnesdesk som servar flera varumärken, nu följer mat, mode och kändisnischerna efter.

Printaffären krymper stadigt för varje år, särskilt lösnummer och annonser på papper. I år drar för första gången Elle in mer pengar på digitala annonser än på print. Allers digitala tjänster har omkring 3 miljoner unika besökare i veckan och uppemot 10 miljoner sidvisningar.

Vd Bodil Ericsson Torp bekräftar att en stor omställning ska ske men säger:
– Jag ska informera personalen internt först, därefter är jag beredd att förklara mera. Men det är klart att vi måste agera proaktivt med tanke på utvecklingen i print.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.