Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

100 miljoner in i Aspiro

Publicerad: 6 september 2012, 06:17

Wimp ska ut på ytterligare två marknader i år.

Schibsted-ägda Aspiro, som driver Spotify-utmanaren Wimp, får in 100 miljoner kronor i nyemissionen som nu avslutats. Syftet med nyemissionen är att kunna finansiera den pågående expansionen.


Ämnen i artikeln:

WiMPSchibstedAspiro

Antalet  aktier i Aspiro ökar med 137 506 677 stycken, från 206 260 016 aktier  till sammanlagt 343 766 693 aktier. Aktiekapitalet kommer att öka med  92 038 719,1832 SEK från 138 058 073,94 SEK till 230 096 793,1232 SEK, uppger Aspiro i ett pressmeddelande.

Aspiro lanserade nyligen Wimp i Holland, under varumärket Ziggo Muziek.

Wimp finns även tillgängligt i  Sverige, Norge, Danmark och Tyskland och ska  ut på ytterligare två marknader i år, först Polen. Aspiro uppger att tjänsten  har ungefär 350 000  betalande användare.

Aspiro spår en tillväxt på minst 80 procent 2012 jämfört med 2011, inom affärsområdet Music.
Aspiro kör hårt och förväntar sig ett negativt EBITDA under 2012.

Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 71,9 MSEK (42,4  MSEK. EBITDA för första kvartalet uppgick till -16,1 MSEK (-10,2 MSEK).  Resultatet för  första kvartalet uppgick till -18,7 MSEK (-14,4 MSEK).

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

WiMPSchibstedAspiro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.