Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

100 Mkr prislappen på årets Melodifestival

Publicerad: 3 februari 2010, 16:25

Melodifestivalen kommer att omsätta minst 100 miljoner kronor i år. SVT satsar omkring 30 miljoner på produktionen, men hämtar hem merparten från sponsorerna. – Det är affärshemlig­heter, säger SVT:s projektledare Thomas Hall. För första gången köper SVT stortavlor på stan för att marknadsföra ett nöjesprogram.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

truefalse

Måns Zelmerlöw, Christine Meltzer och Dolph Lundgren är programledare i Melodifestivalen 2010. (Foto: SVT)

Melodifestivalen är SVT:s årliga megaevent. Men i fjol föll tittandet från drygt 20 miljoner 2008 till knappt 19 på de sex sändningarna. Däremot växer för varje år den kommersiella volymen.

Varken SVT, dess kommersiella partner Live Nation eller turnéarrangören Blixten & Co släpper ifrån sig några siffror om ekonomin. Men här är huvudingredienserna i 100-miljonersaffären:

- Sponsringen omsätter omkring 20 miljoner kronor.
   - Kommunerna satsar minst 5 miljoner kronor.
   - 100 000 besökare på de 18 galorna, två genrep och sändning på varje ort, betalar närmare 40 miljoner kronor.
   - Telefonröstandet omsätter 30–40 miljoner kronor.
   - SVT satsar omkring 10 miljoner kronor av licensmedel.
   - Summa: 100–115 miljoner kronor.

Därtill ska läggas ökad omsättning inom handel, restaurangnäring och hotell i samband med delfinalerna, samt insatser från det lokala näringslivet vid lokala event. I till exempelvis Västerås uppgav näringsidkarna i city att de hade en höjd veckoomsättning med 10–15 procent under Melodifestivalsveckan.

SVT satsar i år mer än någonsin på sin Melodifestivals­sajt, där fyra redaktörer trissar upp intresset inför tävlandet. Facebook, Twitter, Flickr och en mängd Playklipp är självklara delar.

För första gången köper SVT i år reklam på stan inför Melodifestivalen, förutom en massiv satsning på egna trailrar:
– Vi har köpt tunnelbanereklam och stortavlor nationellt, säger SVT:s marknadschef Lotta Loosme. Tiden är förbi när vi kunde nå alla genom SVT. Det är lika viktigt för oss som för andra kanaler att visa upp oss.
– Nej, vi lämnar inte ut vad vi har i budget eller hur mycket vi köper. Men den här satsningen ligger inom vår marknadsföringsbudget.

SVT producerar sändningarna, men turnéproffsen på Blixten & Co hjälper till med logistiken under turnén. På sändningsplatsen svarar de lokala arenabolagen för lokalerna. Och för den kommersiella ruljansen och biljettförsäljningen svarar Live Nation.

Sponsringen av Melodi­festivalen var en het fråga under public service-utredningen. Utredaren Rose-Marie Frebran ville begränsa SVT:s rätt att sponsra till sportevenemang. Efter ett intensivt lobbande beslöt riksdagen att SVT ska få sponsra sina 20 största evenemang, varav Melodifestivalen är ett av de största.

SVT säljer hela kommersialiseringsrätten till Live Nation mot en engångssumma. enligt uppgift till Resumé får SVT i år 20–25 miljoner:
– Det där är också en affärshemlighet, säger projektledaren Thomas Hall.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.