Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

11 virala händelser som dominerade 2015

Publicerad: 14 December 2015, 12:23

"The Dress", Snippan, Adam Tensta och Cristiano Ronaldo – 2015 i bilder.

Snoppen och snippan, "The Dress" och Sverigedemokraterna. Resumé tittar tillbaka på ett år av starka händelser och nätfenomen. Här är några av höjdpunkterna som kom att prägla 2015.


Ämnen i artikeln:

Adam TenstaViralTwitterFacebookJoakim LamotteSVTEmanuel KarlstenViraltSverigedemokraternaDonald TrumpCristiano Ronaldo

5 januari: "Snoppen och snippan"
"Bop i dopp dopp, snippedi snopp. Här kommer snoppen i full galopp... snippedippdipp snippedisnop snippan är häftigare kan du tro". Sex och en halv miljoner visningar på Youtube och omnämningar i flera internationella medier som Die Welt, Guardian och Huffington Post. SVT:s dansande könsorgan blev en viral succé i sann public serviveanda.


26 februari: "The Dress"
Skotska sångerskan Caitlin McNeill publicerade en bild på klänningen på en Tumblr-blogg. Bilden lades ut efter en diskussion på Facebook om klänningen var svart/blå- eller vit/guldfärgad. Twitter började koka och diskussionerna blev alltmer indignerade innan vi alla kom på vad livet egentligen handlar om...

17 juli: #backaadam
Rapparen Adam Tensta avbröt sin medverkan i TV4:s Nyhetsmorgon och överöstes med rasistiskt näthat. I hashtagen #backaadam uttryckte tusentals medmänniskor, bland annat Petter och Timbuktu sitt stöd för Adam.

3 augusti: CR7 som uteliggare
13,5 miljon visningar, men nästan totalt ignorerad IRL. Det blev resultatet när världens ledande fotbollsidol, den annars så fåfänga portugisen Cristiano Ronaldo, klädde ut sig till uteliggare och kickade boll på ett torg i Madrid. Allt var ett prank som skulle marknadsföra fotbollsstjärnans egna varumärke inom hemelektronik.


SD:s kampanj
Slarvig engelska, klickjagande journalister och arga aktivister i tunnelbanan. Sverigedemokraternas kampanj på Östermalms tunnelbanestation stoppades, men nådde ändå 92 procent av befolkningen enligt siffror från TNS Sifo. Partiet kan medielogiken. Inget snack om saken.

29 augusti: Avdelning "Jag blev en meme"
Falsksång och juckande dans. 21-årige Nicholas Fraser lade upp en film där han sjunger "Why you always lying?" till melodin av Next:s "Too Close på Vine. Snabbt fick filmen 24 miljoner visningar och pastischerna på sociala medier haglade. Killen blev helt enkelt en meme.

3 september. Alan
Skräckbilderna på treårige Alan Kurdis döda kropp som flutit upp vid en strand i det turkiska semesterparadiset Bodrum spreds på sociala medier och nyhetssajter världen över. Bilden kom att bli synonym med den flyktingkatastrof som präglade nyhetshösten. – Bilden visar krigets värsta sidor, det är därför det är rätt att publicera. Den visar hur sjuk situationen är. Styrkan i bilden ligger i dess enkelhet. Det känns i magen, sade Aftonbladets Niclas Hammarström till Resumé.

16 september: Obamas tweet
Ahmed Mohamed tog med en hemmagjord klocka till skolan och greps av polisen som de trodde det var en bomb. Det fick Barack Obama att bjuda 14-åringen till Vita Huset – på Twitter. Presidentens snabbfotade kommunikationsstrategi hyllades över hela världen.

— President Obama (@POTUS) September 16, 2015Cool clock, Ahmed. Want to bring it to the White House? We should inspire more kids like you to like science. It's what makes America great.

22 oktober: Adele
Nära 705 miljoner visningar på Youtube. Slog på kort tid nästan alla rekord som finns på plattformen. Behöver knappast mer detaljerad beskrivning.


27 oktober: "The story"
140-tecken upphöjt till tio, ett Twitterkonto, en berättelse. _Zolarmoon använde en tisdagskväll åt att berätta en historia genom en mängd tweets. Berättelsen, fiktiv eller inte, handlade om en resa till Florida i sälskap av en kvinna hon hade mött på restaurangkedjan Hooters. Historien kretsade kring prostitution, kidnappning och mord. Storyn blev trea på listan under trendade ämnen. När kommer boken?

10 december: Viralgeneratorn
Journalisten och nätexperten Emanuel Karlsten såg klippet från den norska välgörenhetsorgansationen Care och blev berörd. Han publicerade videon på sin Facebook sida och vips hade filmen fått 3,5 miljoner visningar.

// <![CDATA[ (function(d, s, id) {  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];  if (d.getElementById(id)) return;  js = d.createElement(s); js.id = id;  js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3";  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk')); // ]]>

Posted by Emanuel Karlsten on den 9 december 2015Kära Pappa (Care Norge) Jag såg det här klippet igår och drabbades totalt. Jag kan fortfarande inte släppa det. Ta fem minuter idag. Se klippet i helskärm, slå på högsta videokvalitet och tillåt dig drabbas.Jag har en dotter som är två år gammal. Hon kommer växa upp i den här sjuka världen jag varit och är medskapare till. Min enda uppgift är att se till att jag lämnar något bättre för henne. Vad är det för samhälle jag bidragit till? Vad har jag skapat för kultur genom att jag inte sagt ifrån? Jag känner skuld, men framförallt ett enormt behov av att göra något. Så mitt första steg blir att dela den här filmen.Videon kommer från den norska välgörenhetsorganisationen CARE som jobbar för kvinnors rättigheter. Den är regisserad pro bono av den svenske regissören Jakob Ström, som också sett till att det gjorts en version med svensk röst. Eftersom organisationen inte finns i Sverige har jag erbjudits möjligheten att dela videon här. Jag får inte betalt för det och jag vet inte ens om det går att stötta organisationen ekonomiskt i Sverige. För mig handlar det bara om att fler ska få se, känna och drabbas.Om denna delning åtminstone kan så ett frö av självmedvetenhet om varje människas ansvar, varje mans ansvar, är det värt det. För vi behöver vara många som är med och förändrar. Min förhoppning är att fler ska se det om jag delar den här.

Bubblare...

Donald Trump

Dräpande pastejer på löpande band. Alltjämt republikanernas toppkandidat. Det är inte bara hans kepsar som får spridning utan Donald Trump är årets mest virala person. Allt han rör vid börjar koka och valåret 2016 lär inte bli ett undantag.

Joakim Lamotte
Riskakor, genus och huliganer. Vecka efter vecka berättar Göteborgsjournalisten Joakim Lamotte hur han ser på nyhetshändelser. På Facebook har han byggt upp en plattform som många publicister skulle drömma om.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.