Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

13 mediesnackisar som inte har gått någon förbi 2015

Publicerad: 16 December 2015, 13:43

Thomas Mattsson, GP:s rubbe och Breakit – 2015 i ett nötskal.

Foto: Montage av Yasmine Winberg.

Kulturbråk, techboom och glädjerop som aldrig skulle komma. Resumé tar er med på en resa genom händelser och fenomen som präglat det intensiva medieåret.


Mittmedia och SvD
Mediekartan skulle ritas om när Mittmedia och Schibsted i ett så kallat "Letter of intent" förklarade att de skulle samla sina morgontidningar i en koncern. Många tyckare såg Mittmedia som ett bättre sammanhang för SvD att verka i. Den 12 maj slog nyheten ner som en bomb. Mer än ett halvår senare stod det klart att affären sprack, parterna gick skilda vägar och avsiktsförklaringen förnyades inte. Något som fortsätter är spekulationerna kring i vilket bo SvD kommer att landa.

KIT
50 miljoner i startkapital från Bonnier, ingen startsida och en annan typ av journalistik. Redan första året vann Robert Brännström, Fredrik Strömberg och Peder Bonniers nysatsning pris på Tidskriftsgalan. På Facebook är KIT större än Sydsvenskan. Men alla har inte varit lika imponerade. SvD:s kulturchef Lisa Irenius ansåg att sajten måste lägga korten på bordet och vara tydligare med sin agenda. Robert Brännström svarade att sajten inte har syfte att driva opinion.

Breakit vs Di Digital
Olle Aronsson och Stefan Lundell drev tidigare Digitalpodden på Dagens Industri. Upprinnelsen var att rädslan att investera i startups som legat som en våt filt över riskkapitalet sedan Milleniumbubblan hade försvunnit. Men hösten 2013 hade mediebranschen inte hunnit med i den utvecklingen och podden var ett sätt att nå en yngre målgrupp med entreprenörsdrömmar. När Stefan Lundell året efter skulle påbörja "Entreprenörsresan" där han för Dagens Industris räkning skulle hitta en ny medieprodukt på 100 dagar blev en techsajt slutresultatet. Efter en stunds diskussioner ville duon bli delägare, men Gunilla Herlitz och Peter Fellman sade nej till erbjudandet där de hade en option på att köpa sajten efter tre år. Den 13 december sade de upp sig och resan med Breakit började. Utifrån sett ter sig Di Digital som en reaktion på Breakit. I maj var satsningen uppe med fokus på tech, startups och riskkapitalbolag som investerar i sektorn. Om KIT är sprunget ur Buzzfeed och Vox är Di Digital och Breakit snarare ett svar på Recode och Techcrunch. Återstår att se vem som vinner den svenska techfajten på längre sikt.

Blank Spot Project
Martin Schibbye, Brit Stakston och de blinda fläckarna. Pengar från Sven Hagströmer och många lovord från branschen. Under hösten kom de första långa texterna från platser bortom journalistikens epicentrum.

Facebooks Instant articles
I slutet av våren kom nyheten att publicister kan ladda upp innehåll direkt på Facebooks servrar. Under hösten släpptes tjänsten i USA med nio anslutna mediehus såsom New York Times, BBC, Comsopolitan och The Guardian. I Sverige var kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet först att haka på följda av Sydsvenskan, Stampen (GP), Nyheter24, Aller och KIT.

Public Service-debatten
Det finns public service-kritiker som alltid ligger och lurar i vassen. När SVT lanserade ungdomssatsningen Edit under våren tog det hus i helvete. Vissa ansåg att sajten borde förhandsprövats, andra att den kostat för mycket, en del att det var ett vänsterprojekt. Från publicisters håll kom kritiken att Edit, med hjälp av licenspengar konkurrerar med kommersiella aktörer. Grinigast av alla var kanske kvällstidningsbossarna Thomas Mattsson och Jan Helin.

– Jag får nästan panik över att ingen kritiserar detta. (...) Det här har djupa affärsimplikationer på ett sätt som borde debatteras. Inom public service pratar man istället bara om sociala medier-strategier och om att 'vi måste finnas där de unga finns' och så vidare, sade Jan Helin i podden Mattsson Helin i våras.

Public service-kommissionen, Eric Erfors satir och Thomas Mattssons känga mot SVT:s receptsajt är bara tre exempel på hur kritiken tagit sig uttryck i höst. Våren 2016 börjar ett nytt kapitel i Jan Helins karriär – på SVT.

Medieutredningen
Anette Novak och de övriga utredarna satte sina tänder i mediebranschen i april. I november hade de delvis tuggat färdigt och smaken var minst sagt besk. I det 350 sidor långa delbetänkandet målades en dyster (och realistisk) bild över Mediesverige. Papperstidningen och det linjära tv-tittandet kan i stort sett vara borta inom tio år, och i tre av utredningens fyra tänkbara framtidsscenarion kommer journalist som yrke helt eller delvis försvinna. Den som lever får se.

Julia Ceasar
En populär krönikör som skrev på den högerextrema sajten Snaphanen under pseudonym. I september röjdes skribentens identitet sedan DN-journalisten Niklas Orrenius och frilansskribenten Annika Hamrud fått en våg av hot och hat mot sig sedan "Julia Caesar" anklagat dem för stalkning. Vem var hen? En sjukpensionerad före detta journalist på Dagens Nyheter.

Mattssons epitet på Aftonbladet
Thomas Mattsson: "Toivo Jokkala, ny chefredaktör för tidningen Arbetaren, det är mer din sfär. Det är mer din hemmaplan."
Jan Helin: "Hur tänker du nu? Nu får du bestämma dig här om det är Goldman Sachs eller LO."
Thomas Mattsson: "I dag är det LO"
Jan Helin: "Det där varierar ju som lyssnarna hör beroende på val av ämne."
Thomas Mattsson: "De är ju ändå ideologiskt nära dig Tidningen Arbetaren."
Jan Helin: "Jag och Arbetaren. Jag är ju politiskt okänd skulle ju jag säga."

De som följer podden Mattsson Helin har bekantat sig med Expressen-chefens passningar till Jan Helin. Ibland ska Aftonbladet dela ut visitkort med Goldman Sachs signatur, i andra fall är Aftonbladet vänstertidningen med kopplingar till LO. I dag vet vi inte hur podden kommer att leva vidare, men käbblet har varit underhållande.

Lex Boliden
"Ladies and gentlemen, we got him!", skrev GP:s rubriksättare. En kille som gick på puben, kollade på hockey och hängde i badhuset blev plötsligt terrorist. Svenska medier gick bananas och slog i rubriken fast att han var terrorist. SvD var en av få medier som hade is i magen På ett ödmjukt sett berättade den berörde om hur han förstod medierna. För en tid sedan hade en pangfekke för hela Boliden som flera tidningar livesände. You live, you learn.

Åsa Linderborgs fajter
Det var en polemisk höst för Aftonbladets vassa penna och kulturchef. Niklas Svenssons tweets "stank trollsvett". Sedan blev det bokmässa och en episk trätostund med Daniel Suhonen som Peter Wolodarski inte var sen att raljera över. När vi gick in i november kom "Kringlans" sexuella hot mot kulturchefen. Ser man till de vidrigheter "komikern" fläkte ur sig är det imponerande med vilken god ton hon gav den sista smockan.  

Stampen
Vad är det som händer egentligen?

Mansdominansen
En prominent jury glömde genusglasögonen hemma satte sig vid bordet och gallrade fram tio män och två kvinnor till nomineringarna inför Stora Journalistpriset. Twitter rasade. När galan väl hölls kan man konstatera att juryn hade vaknat sent omsider. Det hela liknade illa dold krishantering.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.