Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

14 nya rön om Instagram

Publicerad: 28 Oktober 2014, 16:19

Den mobila sociala plattformen Instagram växer allt snabbare. Nu har det kommit nya rön om hur storbolagen använder Instagram och vad som funkar, och vad som inte gör det.


Ämnen i artikeln:

InstagramAdweekInterbrand

Simply Measured har djupstuderat Interbrands topp 100-lista på Instagram för Q3 och jämfört med resultaten från motsvarande period 2012.

Studien omfattar alltifrån bolag som Mercedes-Benz, Nike och Starbucks till Adidas, Disney och H&M och har lett till 14 upptäcker om Instagram, enligt Adweek.

I de första punkterna 1-5 framgår att alltfler stora varumärken hakar på Instagram, att 73 procent av de 86 aktiva företagen postar minst en video eller ett foto per vecka, att antalet varumärken med mer än 10 000 följare närapå fördubblats och det gäller även varumärken med 100 000 följare och slutligen att femton varumärken har mer än 1 miljon följare, där Nike toppar med 7,3 miljoner.

Simply Measured har också fått fram helt nya rön om hur man lyckas på Instagram.

6. Studien visar att det gäller att ha tålamod. Ett bra innehåll får i genomsnitt 216 kommentarer, varav 50 procent under de första sex timmarna. 75 procent av kommenterna därefter under de första 48 timmarna och 10 procent först efter 13 dagar, enligt rapporten.

7. De allra bästa inläggen peakar sent och får mer än 50 procent av kommentarerna efter 13 timmar.

8. Simply Measured har däremot inte hittat någon direkt koppling mellan längden på en text och engagemanget hos mottagaren.

9. Postningar som är förenade med en annan användare via ett så kallat handle eller @mention får 56 procent större engagemang, men endast 36 procent har minst en @mention.

10. 88 procent av postningarna innehåller minst en hashtag, men hela 91 procent har sju eller färre hashtags.

11. Det kan dock vara smart att ha färre hashtags eftersom sådana postningar ger ett 12,6-procentigt större engagemang hos mottagaren.

12. Det är också viktigt att uppge plats eftersom den typen av inlägg får 79 procent mer engagemang än inlägg som inte nämner plats.

13. Få mediejättar använder Instagram aktivt, men de som gör det är väldigt aktiva och postar 62 procent mer inlägg än andra branscher som ingår i studien.

Mediebolagen lyckas nå ett sammanlagt engagemang på 23 906 (kommenterar och inlägg), vilket kan jämföras med ett genomsnitt på 5 084 för andra branscher.

14. Biltillverkare är inte blyga på Instagram, utan branschen har hela 13 av Interbrands 100 toppnamn och slår därmed samtligt övriga kategorier som är alltifrån hemelektronik till drycker, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

InstagramAdweekInterbrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.