Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

150 DN-jobb bort på ett år

Publicerad: 1 oktober 2009, 13:17

Bantad ledning, ny organisation, färre chefer, tätare tidning och 150 anställda bort på ett år. Så väntas Gunilla Herlitz plan för att sänka DN:s kostnader se ut: – Jag träffar människor, funderar och förbereder mig, säger hon. Mer kan jag inte säga.


Ämnen i artikeln:

Gunilla Herlitz

truefalse

Kostnaderna måste ner, förkunnade Gunilla Herlitz i samband med att hon utsetts till ny vd och chefredaktör för DN.

Gunilla Herlitz har förberett övertagandet av DN i fyra månader. I dag återstår ännu en månad innan hon formellt sätter sig på både vd- och chefredaktörsstolarna. Under tiden växer frågorna och oron på tidningen.

Resumé har via källor med god insyn i DN försökt kartlägga vilka uppgifter som Gunilla Herlitz först förväntas ta sig an för att snabbt få ner DN:s höga kostnader:

Ny ledning
Gunilla Herlitz blir publisher och ska klara både Thorbjörn Larssons och Lena Herrmanns jobb. DN har en redaktionsledning med nio personer och en företagsledning med tolv personer. Arbetstyngden i en krisdrabbad tidning under stark förändring ligger i företagsledningen, vars åtgärder får återverkningar för redaktionsledningen.

Med en publisher vid rodret krävs mindre och mer lättrörliga ledningsgrupper. I dag ingår till exempel ledarchefen Peter Wolodarski, kulturchefen Maria Schottenius och marknadschefen Annika Wink i företagsledningen. Det skulle förvåna om inte ­Gunilla Herlitz halverar företags­ledningen och bantar redaktionsledningen.

Ny organisation
DN är känt för att ha väl avgränsade avdelningar som med åren har tillskansat sig en stark ställning. Dessutom har företaget många chefer och ännu fler före detta chefer som har chefstillägget kvar. Gunilla Herlitz visade på DI att en redaktion kan drivas med en platt organisation och enbart en tydlig avgränsning mot webben, som drevs i eget bolag.

Rimligen rensar hon i DN:s chefstunga hierarki.

Tätare tidning
DN gör en stor tidning med tanke på annonskrisen: vardagar 72–88 sidor, fredagar 88–104 sidor (plus bostad), lördagar 100–108 sidor (plus motor) och söndagar 112–120 sidor (plus DN Söndag). Det snabbaste sättet att ta ner kostnader är att spara papper och göra färre ryggar. Hellre två rejäla ryggar på vardagar än tre tunna.

Men att disponera om tidningen är en komplicerad operation, som regelmässigt utlöser revirstrider om ”mätet” mellan avdelningar. Att göra en modern och mind­re tidning är lätt, men priset kan bli att de fullbetalande kärnläsarna flyr. DN är också tvingade att trycka merparten av upplagan på Bolds dyra DNEX i Akalla och har mindre att vinna på att gå ner i format om tidningen inte kan byta tryckeri.

Billigare distribution
DN har i dag egen distribution i nästan hela landet. Det betyder att en del av upplagan i landsorten är direkt olönsam. Genom att ersätta denna med postdistribution sparas åtskilliga miljoner, men till priset av lägre upplaga. Många läsare vill inte ha morgontidning på kvällen eller helgläsning på måndag.

Färre anställda
DN har enligt uppgift på sin egen webbplats 580 anställda. Omkring 300 jobbar på redaktionen. Enligt Resumés källor planerar Gunilla Herlitz att banta personalstyrkan med minst 150 personer inom ett år.

På redaktionen väntas var fjärde tjänst försvinna, omkring 75 personer ska bort. Annons­avdelningen har vuxit kraftigt, med bland annat nyrekrytering av webbsäljare och omfattar i dag 130 personer. Här väntas 50 få se sig om efter nya jobb. En del av webbförsäljningen ska övertas av det nya bolag inom Bonnier AB som DI.se:s förre vd Martin Ahrend ska leda. Inom administ­ration, marknad och support väntas 25 tjänster försvinna.

DN väntas i år gå med närmare 200 miljoner kronor i förlust. Trycket är stort på Gunilla Herlitz att snabbt få ner kostnaderna. Ett avgångspaket med verkan redan från nyår kombinerat med tätare tidning skulle kunna spara omkring 100 miljoner redan nästa år. Men då ökas förlusten 2009 med ytterligare ett tresiffrigt miljonbelopp i struktur­kostnader.

På DN finns en stark förväntan på kraftfulla åtgärder efter de senaste årens små­gnetande och samtidigt en oro för jobben. Journalistklubbens ordförande Hans Arbman har träffat Gunilla Herlitz en gång:
– Hon ska träffa klubbstyrelsen innan hon tillträder. Men eftersom hon inte har tillträtt formellt ännu kan vi ju inte göra så mycket. Det är en märklig situation där vi är mittemellan två ledningar.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gunilla Herlitz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.