Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

150 LO-miljoner till nya mediesatsningar

Publicerad: 5 oktober 2011, 10:14

LO lägger 150 miljoner på nya mediesatsningar. Men LO ska inte själva stå för dem. Pengarna ska gå till "duktiga entreprenörer" som kan föra samhällsdebatten åt vänster. LO vill också förverkliga idén om att samla all fackförbundspress i ett gemensamt mediehus.


LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin. Foto: Pressbild.

2010 fanns det strax över en miljard kronor i tillgångar i LO Media AB. I LO Media har facket samlat de pengar de fått efter att ha sålt större delen av ägandet i Aftonbladet i två omgångar till huvudägaren Schibsted.

De 150 miljoner LO fick vid senaste försäljningen 2009 satsar man nu på att bygga vad man kallar ett "möjlighetskapitalbolag".
– Vi satsar 150 miljoner kronor som ska göra det möjligt för duktiga entreprenörer som delar våra ideal att driva samhällsdebatten åt vänster, säger LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin.

De verksamheter LO ger stöd ska leda till något varaktigt. Motkravet är också att det man bidrar till på sikt ska bli självförsörjande. Men vad ska de egentligen stötta?
– Vi ska komma tillbaka till styrelsen med konkreta förslag, men vi ska inte sätta så mycket gränser. Det finns försvinnande få media i dag som stpår för vänsteruppfattningar. De goda idéer som finns ska vi kunna stötta.

Men handlar det om tidningar eller nätsajter?
– Vi har redan gått in och stöttat debattsajten Dagens Arena. När det handlat om tidningar har vi stupat så många gånger förr. Men när vi går igång med fonden ska det vara ganska få begränsningar. Idéerna ska avgöra.

Kan ett till exempel ett filmprojekt få stöd?
– Ja, varför inte. Men det är viktigt att de vi stöttar långsiktigt ska kunna stå på egna ben.

LO dammar också av en tanke som funnits ända sedan 80-talet: att samla alla LO-förbundens tidningar i ett mediehus. Förslaget har förts fram flera gånger tidigare, men då stupat på motstånd från de större fackliga tidningarna.
– Den här gången finns det ett starkt intresse hos förbunden. Många upplever att de egna resurserna inte räcker till. En samordning av fackförbundspressen kan betyda att mindre förbund kan fortsätta ge ut en tidning, för andra att de kan ha tätare utgivning.

Mediehus - de ska sitta under samma tak alltså?
– Till att börja med vill vi samla resurserna och använda de bättre. På sikt kan det nästan bli nödvändigt att föra samman dem så.

Inspirationen har LO hämtat i Norge där LO-förbunden sedan 2009 har ett gemensamt mediehus för 14 fackliga tidningar. Under nästa år kommer de norska LO-tidningarna även att sitta under samma tak på Møllergatan i Oslo.

I Sverige skulle LOs mediehus från start ha runt 75 medarbetare.
Både idén om ett möjlighetskapitalbolag och LOs mediahus kommer ur den Media- och opionsutredning LO tillsatte 2009. I måndags ställde sig LO-styrelsen bakom förslagen.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.