Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

16-åring utvidgar sitt medieimperium

Publicerad: 15 April 2013, 12:44

Tavi Gevinson.

Foto: Från Twitterkontot.

Medieprinsessan Tavi Gevinson har kallats alltifrån framtiden för modebranschen till journalistikens framtid – bland annat av Lady Gaga. Hon är en 16-årig bloggerska som inte har ens har avslutat High School.


Ämnen i artikeln:

Target

Tavi Gevinson skapade sin första blogg redan som 11-åring – The Style  Rookie.

Hon hade inte massa kontakter i modevärlden till hjälp, utan för  henne har det bland annat handlat om en ren och skär fascination för  design och en mycket god skrivförmåga, enligt Adweek.

Tavi Gevinson  har från gång till annan tagit uppehåll i skolan för att bland annat ha en  framträdande plats på Fashion Week, ge sitt bidrag till Harper´s Bazaar  och hantera samarbetet med Target.

16-åringen har numera fullt fokus på  onlinemagasinet Rookie, vilket riktar sig till tonårsflickor. Adweek uppger att sajten mixar alltifrån personliga berättelser till nostalgitrippar och kultur mixat med en feministisk touch.

Tavi Gevinson är chefredaktör på den oberoende tidningen, vilken från början  hanterades av New York Media och numera styrs av Say Media.

Sajten har idag cirka 40 skribenter och annonsörer som Target, Urban Outfitters och MTV.

Tavi Gevinson kör sitt medieimperium från sitt föräldrahem i en förort till Chicago.

Hon  har både frammålats som alltifrån en modern modeikon till att hon  verkligen förstår hur tonåringar tänker kring smak och mode.

Så här svarar hon på frågan om att Lady Gaga kallat henne The Future of journalism
–   Jag gärna emot beröm från henne då det förtjänas. Då jag hörde om det  här med Lady Gaga tänkte jag – det var riktigt trevligt av henne, men  hon är ingen journalist…Jag tänkte inte så mycket på hur jag skulle  kunna fortsätta att vara relevant då jag startade Rookie som 12-åring…Om  nästa sak jag gör inte nödvändigtvis fyller rollen som ”the future of  journalism” så håller jag väl troligen på med något som får mig att må riktigt bra och det räcker för mig.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Target

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.